Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole z pohledu pedagoga
Education of kids with different language in kindergarten from teacher's point of view
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74959Identifiers
Study Information System: 162226
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předškolní vzdělávání, dítě s odlišným mateřským jazykem, inkluzivní vzdělávání, legislativa vzdělávání cizincůKeywords (English)
preschool education, children with different language, inklusive education, legislation education of foreignersDiplomová práce řeší speciálně pedagogickou problematiku vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Klade si za cíl zjistit a popsat současné problematické oblasti, názory a postoje pedagogů mateřských škol, které ovlivňují vzdělávání této skupiny dětí. Teoretická část je východiskem pro splnění stanovených cílů. Popisuje principy a zásady předškolního vzdělávání, heterogenitu v inkluzivním vzdělávání. Pozornost je věnována legislativní podpoře vzdělávání cizinců v České republice a změnám v legislativě vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část analyzuje data získaná z dotazníkového šetření vedeného mezi pedagogy mateřských škol se zkušeností se vzděláváním dětí s odlišným mateřským jazykem. Dotazníkové šetření je zaměřeno na oblast vzdělávání, využívání podpůrných opatření, spolupráci s dalšími subjekty, spolupráci s rodinou a metodickou podporu pedagogů. Klíčová slova Předškolní vzdělávání, dítě s odlišným mateřským jazykem, inkluzivní vzdělávání, legislativa vzdělávání cizinců
Thesis deals with different difficulties of education of children with different language in kindergarten. The aim is to find out and describe opinions and attitudes of teachers in kindergartens, which influences the education of this particular group of children. Theoretical part is the basis for established targets. It describes the principles and policies of preschool education, heterogeneity in inclusive education. Attention is paid to legislative support for the education of foreigners in Czech Republic and changes in the legislation education of children with special educational needs.The practical part analyzes informations obtained from the questionnaires conducted among kindergarten teachers with the experience of teaching children with different mother tongues. Questionnaire survey is focused on the education part for supporting measures, cooperation with other entities, cooperation with family and methodological support of the teachers. Keywords: preschool education, children with different language, inclusive education, legislation education of foreigners