Inovativní postupy ve výuce cizích jazyků - využití projektového vyučování v hodinách německého jazyka
Innovative approaches in teaching foreign languages - the use of project-based learning in the lessons of German
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73919Identifiers
Study Information System: 162743
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Nečasová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
inovativní postup, projektové vyučováníKeywords (English)
innovative approaches, projekt-based learningTato práce se zabývá inovativními přístupy a využitím projektové metody při výuce německého jazyka. Teoretická část je zaměřena na historii projektové metody, její klasifikací a způsoby, kterými by měla být aplikována ve vyučování. Zároveň hodnotí její kladné i záporné stránky. Dále se práce věnuje alternativním a inovativním přístupům ve vzdělávání, problémově orientovanému vyučování a zajímá se i o významnou roli motivace žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu. Praktická část se zabývá výměnným pobytem českých a německých studentů, který proběhl v bavorském městě Lichtenfels, a během kterého byl realizován projekt Znám svůj druhý domov Lichtenfels. Tato práce si klade za cíl ověřit, zda je projektová metoda vhodným a efektivním způsobem výuky, a zda může naplnit klíčové kompetence stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia. Dále je celý projekt a výměnný pobyt reflektován studenty, kteří se ho zúčastnili. Z vyhodnocených dotazníků vyplynulo, že tato metoda je přínosným obohacením výuky, která rozvíjí především komunikativní a kognitivní kompetence. Avšak je chápána spíše jako zpestření tradičního způsobu výuky, který je potřebný k dosažení výchovně-vzdělávacích cílů. KLÍČOVÁ SLOVA inovativní postup, projektové vyučování, projekt, motivace, výměnný pobyt, klíčové kompetence
This thesis focuses on innovative approaches and using project methods in German language teaching. The theoretical part deals with the history of project method, its classification and ways that should be applied in teaching. At the same time it is evaluating its positive and negative aspects. Furthermore, the work focuses on alternative and innovative approaches in education, problem-oriented teaching and also an important role of the motivation of the pupil in the educational process. The practical part deals with exchange program of Czech and German students, which was held in the Bavarian town of Lichtenfels, and where was realized project I know my second home Lichtenfels. This work aims to verify whether the project method is appropriate and effective way of teaching, and whether it can fulfill the key competencies prescribed by the Framework Curriculum for secondary schools. Furthermore, the entire project and exchanges visit are reflected by participating students. Interviews and questionnaires, which were filled by students, showed that this method is beneficial enrichment of teaching that develops especially communicative and cognitive competencies. However, it is seen more as a diversification of the traditional way of teaching, which is indispensable. KEYWORDS Innovative process,...