Voice of a Woman in Three Versions of Pygmalion: Sociolinguistic Analysis
Hlas ženy ve třech verzích Pygmalionu: sociolingvistická analýza
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73917Identifiers
Study Information System: 118816
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Topolovská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
sociolingvistika, gender, ženský jazyk, identita, sociální třída, Pygmalion, My Fair Lady, Pretty WomanKeywords (English)
sociolinguistics, gender, women's language, identity, social class, Pygmalion, My Fair Lady, Pretty WomanTato diplomová práce je sociolingvistickou analýzou jazyka žen v divadelní hře, muzikálu a filmu. V teoretické části se uvádí odborná literatura a dále se podle současných výzkumů dopodrobna popisuje vliv genderu, sociální třídy a identity na jazyk. Tyto koncepty jsou diskutovány z lingvistického i sociologického hlediska. Cílem praktické části je analýza ženského jazyka ve hře Pygmalion, jejíž autorem je George Bernard Shaw, a jeho dvou verzí, to znamená muzikálu My Fair Lady a filmu Pretty Woman. Ve středu zájmu stojí změna hlavních postav, které se stávají představitelkami vyšší sociální třídy. Tato změna je diskutována z diachronního úhlu pohledu a je sledována z hlediska jazyka, především výslovnosti, slovní zásoby, gramatiky a stylu, ale také z hlediska identity a sociální třídy.
This diploma thesis focuses on the sociolinguistic analysis of the language of female characters in a play, musical and film. The theoretical part summarizes sociolinguistic literature and it also scrutinizes the current findings of the influence of gender, social class and identity on language. These concepts are discussed both from linguistic and sociological point of view. The practical part is aimed at the analysis of woman's language in George Bernard Shaw's Pygmalion and its two adaptations, the musical My Fair Lady and the film Pretty Woman. It deals with the change of the main characters that become representatives of upper social class. The change is discussed diachronically in terms of language, especially pronunciation, lexis, grammar and style, but also in terms of identity and social class.