Možnosti seminářů tvůrčího psaní na střední škole
Possibilities of seminars of creative writing on the high school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73916Identifikátory
SIS: 134409
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Peterka, Josef
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
tvůrčí psaní, střední škola, kreativita, literární žánry, publicistika, rámcový vzdělávací program, tematický plánKlíčová slova (anglicky)
creative writing, secondary school, creativity, literary genres, journalism, framework educational programme, thematic planDiplomová práce Možnosti seminářů tvůrčího psaní na střední škole se zabývá popisem a teoretickou explikací zavedení tvůrčího psaní do výuky na střední škole. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se soustředí na autorovo pojetí tvůrčího psaní, na možnosti a součásti tvůrčího psaní jako metody i předmětu výuky. Tato část se také zabývá provázaností výuky tvůrčího psaní s Rámcovým vzdělávacím programem, respektive otázkou, jaký je vztah předmětu ke klíčovým kompetencím a průřezovým tématům. Hlavním cílem teoretické části je pak navržení tematického plánu tvůrčího psaní pro výuku na střední škole. V praktické části jsou představeny konkrétní aktivity a přípravy na hodiny tvůrčího psaní. Praktická část zároveň obsahuje popis průběhu již odučených hodin tvůrčího psaní i jejich reflexi z pohledu vyučujícího i studujících. Cíl diplomové práce spočívá jednak ve zhodnocení využití výuky tvůrčího psaní na střední škole vzhledem k jeho zakotvení v tezích kurikulárních dokumentů, jednak práce zároveň může sloužit jako inspirace pro další vyučující, kteří by se rozhodli s metodami tvůrčího psaní pracovat ve své výuce.
The diploma thesis Possibilities of seminars of creative writing in high school seeks to describe and theoretically explicate the implementation of creative writing into high school education. The thesis is divided into two parts - a theoretical and a practical one. The theoretical part focuses on the author's conception of creative writing, on the possibilities and components of creative writing understood as both a teaching method and a subject. The section also deals with the interconnection of teaching of creative writing and the Framework Educational Programme. In particular, it discusses the relation of the subject to key competencies and cross-curricular subject. The main goal of the theoretical part is to propose a creative writing thematic plan for high school. In the practical part, concrete activities and preparations for teaching of creative writing are presented. Furthermore, the part includes description of the course of some lessons and also reflection of lessons that have already been given from the teacher's and students' perspective. The purpose of the diploma thesis is twofold. First, it consists in the evaluation of the use of creative writing teaching in high school with regard to its background in curricular documents. Second, the thesis can serve as a source of inspiration...