Problematika LGBT v českých a zahraničních kurikulárních materiálech
LGBT topics in Czech and international curricular materials
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73910Identifikátory
SIS: 165655
Kolekce
- Kvalifikační práce [18049]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Straková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
analýza kurikula, menšiny, sexuální orientace, Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
curriculum analysis, minorities, LBGT, Czech RepublicPráce je přehledem současných teoretických a kurikulárních přístupů k sexuálním minoritám v rámci vzdělávání. Zabývá analýzou kurikulárních dokumentů a teoretických východisek přístupu k (sexuálním) menšinám ve vzdělávání v České republice a relevantními dokumenty dostupnými v anglickém jazyce na téma vzdělávání ohledně leseb, gayů, bisexuálů, transexuálů a transgender osob (LGBT). Dokumenty pro analýzu byly vyhledány metodou sněhové koule. Cílem bylo zanalyzovat situaci v České republice a porovnat ji s výsledky ze zahraničí, na základě čehož bylo vytvořeno jednoduché kategorizační schéma a jsou navržena doporučení pro revizi kurikula. Výsledkem je tedy přehled materiálů a jejich obsahů v České republice a srovnání se zahraničními, anglicky psanými materiály. KLÍČOVÁ SLOVA analýza kurikula, menšiny, sexuální orientace, Česká republika
The paper is a review of contemporary theoretical and curricular approaches to sexual minorities in education. It analyses the curricula documents, the theoretical bases of access to (sexual) minorities in education in the Czech Republic and relevant documents available in English-speaking countries on Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender-related (LGBT). Document analysis was performed using the "snowball" method. The aim is to analyse the situation in the Czech Republic and compare it with results from abroad, then there are the proposed recommendations for the curriculum revision. The conclusion brings a list of materials and their contents in the Czech Republic and a comparison with foreign materials written in English. KEYWORDS curriculum analysis, minorities, LBGT, Czech Republic