Formální a neformální poznatky o logaritmech u žáků SŠ
Formal and informal knowledge of logarithms in secondary school students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73886Identifikátory
SIS: 160521
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - tělesná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
logaritmy, formální a neformální znalosti, středoškolská matematikaKlíčová slova (anglicky)
logarithms, formal and informal knowledge, secondary school mathematicsDiplomová práce se zaměřuje na použití zjednodušených funkcionálních rovnic při procvičování logaritmů. Cílem práce je na základě experimentu určit, do jaké míry jsou poznatky žáků střední školy o pojmu logaritmus formální či neformální. První část práce se věnuje vzniku a vývoji pojmu logaritmu a logaritmických tabulek. Získané poznatky jsou porovnány s dnešní výukou logaritmu na základě analýzy středoškolských učebnic. V další části je popsán experiment, který byl v rámci práce realizován. V poslední části je zhodnocení cílů práce a jejich využitelnosti při výuce logaritmů. Klíčová slova: logaritmus, logaritmické tabulky, analýza učebnic, funkcionální rovnice.
This thesis is focused on the utilization of simplified functional equations in logarithm exercise. The goal of this work is to assess the degree of formalism in the logarithm knowledge of high school students. The first part attends to the origin and development on the term logarithm and logarithmic tables. These findings are subsequently put into the context of present day logarithm teaching extracted from contemporary high school textbooks. The second part describes an experiment which was conducted for the purpose of this thesis. The final part contains the results of the thesis and the evaluation of their relevance for logarithm tuition. Keywords: logarithm, logarithm tables, textbook analysis, functional equations.