Cíle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v praxi výtvarné výchovy
Objectives of the framework curriculum in the practice of art education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73869Identifiers
Study Information System: 159831
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Uhl Skřivanová, Věra
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výtvarná výchova, rámcový vzdělávací program, školní praxe, tematický celek, klíčové kompetenceKeywords (English)
visual art education, framework education programme, school experience, thematic whole, key competencesDiplomová práce se zabývá možnostmi naplňování cílů Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v praxi výtvarné výchovy v podobě návrhu učebních osnov pro sedmý ročník druhého stupně. Práce odráží osobní přístup autorky k formulování obsahů těchto osnov. Teoretická část se zaměřuje na zkoumání RVP ZŠ pro druhý stupeň hledání prostředků naplnění cílů v podobě učebních osnov pro sedmý ročník druhého stupně. Zjištění teoretické části jsou doplněna o komparaci kulikulárních dokumentů pro výtvarnou výchovu České Republiky a Velké Británie. Empirická část popisuje postupy vedoucí k definování učebních osnov. Zahrnuje rozbor postupu stanovení obsahu učebních osnov, který vychází především z pedagogické praxe autorky a který je následován osobním pojetím požadavků RVP ZV v podobě realizace výuky zameřené na proces tvorby. Dále je zde popsán proces analýzy vlastní výuky v souvislosti se zkoumáním pojetí RVP ZV u vybrané ZŠ s použitím metod akčního výzkumu. Didaktická část uzavírá proces aplikováním zjištěných poznatků do výuky prostřednictvím dvou vyučovacích celků, které jsou realizovány a hodnoceny. Výstupem zkoumání praktické zkušenosti a teoretických podkladů jsou nejen učební osnovy pro sedmý ročník, ale také návrh postupu pro zpracování těchto osnov v podobě grafického přehledu. Klíčová...
This thesis deals with analysis of the Framework Educational Program for Elementary Education (FEP EE) and finding means to meet the objectives of FEP EE in art education which leads to a concept of seventh grade curriculum. Thesis also reflects the author's personal approach to the formulation of the contents of the curriculum. The theoretical part focuses on examining the FEP EE and finding means to meet objectives in the form of curriculum concept for the seventh grade. The findings of the theoretical part is complemented by comparison of curricular documents for art subjects of Czech Republic and Great Britain. The empirical part describes the procedures for defining the curriculum concept. It includes transmission analysis of the FEP EE objectives to the content of the curriculum, which is based primarily on teaching practice. Analysis is followed by personal perception of the FEP EE requirements in the form of teaching aimed at the creating process and by description of the analyzing process of author`s teaching in connection with the FEP EE concept exploration at selected elementary schools. The didactic part concludes the research process with application of findings in implementation and evaluation of two thematic wholes in art education The output of exploring practical experience and...