Schwa-centred Approach towards Pronunciation Teaching
Výuka výslovnosti z pohledu neutrální samohlásky šva
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73862Identifiers
Study Information System: 162742
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Müller Dočkalová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
schwa, plná samohláska, prominenční vzorce, výuka výslovnostiKeywords (English)
schwa-centred approach, full vowel, prominence contrasts, pronunciation teachingTato diplomová práce se zabývá klíčovou rolí neutrálního vokálu šva v nahlížení na prominenční vzorce ve výuce anglické výslovnosti (a schwa-centred approach). Teoretická část se zaměřuje na komplexní popis cílové hlásky s přesahem do suprasegmentální roviny včetně problémů českých mluvčích rozpoznat a vyslovit tuto samohlásku. Dále definuje přístup k výuce výslovnosti, kde šva slouží jako východisko pro různé výslovnostní jevy. Praktická část předkládá implementaci tohoto přístupu do výukové praxe formou sady aktivit zacílených na percepci, produkci a zvyšování povědomí studentů o tomto jevu. Efektivita aktivit je zjištěna prostřednictvím rozboru audionahrávek a vyhodnocení dotazníků pro studenty. Součástí práce jsou také pracovní listy pro učitele s popisem aktivit aplikujících zmíněný přístup. KLÍČOVÁ SLOVA šva, plná samohláska, prominenční kontrasty, percepce, produkce, zvyšování povědomí
This diploma thesis deals with the crucial impact of the neutral vowel schwa on creating prominence contrasts in English pronunciation teaching, i.e. a schwa-centred approach. The theoretical part focuses on the complex description of the target sound with regard to the suprasegmental level, including Czech speakers' difficulties to recognise and pronounce this vowel and prominence patterns it participates in. Furthermore, it defines the essence of the schwa-centred approach. The practical part presents the implementation of the schwa-centred approach in teaching practice in the form of a set of activities aimed at perception, production and raising students' awareness of this phenomenon. The effectiveness of the activities is evaluated by means of the analysis of audio recordings made before and after the teaching and assessment of students' questionnaires. The thesis also contains all worksheets with task descriptions applying the schwa-centred approach. KEY WORDS schwa, full vowel, prominence contrasts, perception, production, raising awareness