České školy v období protektorátu
Czech schools in the Protectorate
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73672Identifiers
Study Information System: 144783
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Prokop, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Protektorát Čechy a Morava, Třetí říše, Němci, nacismus, školství, ministerstvo školství a národní osvěty, škola, ředitel školy, učitel, profesor, žák, student, učebnice, školní pomůcka, docházka, rodič, propaganda, represe, protest, demonstrace, systém, změna, obecná škola, měšťanská škola, gymnázium, učitelský ústav, vysoká škola, vyhlazování, nucené práce, osvobozeníKeywords (English)
Protectorate of Bohemia and Moravia, The Third Reich, Germans, nazism, education, Ministry of Education and Adult education, school, school director, teacher, professor, pupil, student, textbook, school supplies, attendance, parent, propaganda, repression, protest, demonstration, system, change, primary school, secondary school, high school, Education institut, College, extermination, forced labor, liberationv jazyce českém Pro zpracování své rigorózní práce jsem si vzhledem ke svému dlouholetému zájmu o historii 2.světové války zvolil téma "České školy v období protektorátu". Mým cílem bylo popsat toto pro české školství velmi těžké období se záměrem vytvořit spíše populárně - naučnou publikaci určenou studentům pedagogiky jako rozšíření výuky dějin pedagogiky, protože jsem se během svých studií na Pedagogické i Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze vůbec nesetkal s probíráním tohoto údobí dějin našeho školství. Domnívám se, že je třeba i dnes studentům pedagogických oborů, tedy především budoucím učitelům, toto téma připomínat, a to především z toho důvodu, aby došlo k uvědomění nelehké situace učitelstva, ale i žactva a studentstva v období nacistického útlaku. Myslím si, že by toto, i když velmi smutné téma, mohlo vychovávat budoucí učitele k tomu, že si budou svého poslání více vážit, což může zvýšit i současnou nižší prestiž tohoto povolání u nás. V nemalé míře by bylo mým přáním, aby přečtením mé práce bylo v budoucích učitelích pozvednuto vlastenectví, láska a úcta k dějinám našeho školství. Celou práci jsem koncipoval jako popis situace jednotlivých školních protektorátních let, samozřejmě s patřičným úvodem do problematiky protektorátního školství, v úvodu každého školního roku jsem...
of English I chose the topic "Czech school in the Protectorate" for my Doctoral thesis. The history of the Second world war bellongs to my long interest. My goal was to create a popular - educational publication for student teachers. I never met with this part of history of our school in the Faculty of Education and in the Philosophical Faculty of Charles University. I hope it's very important to remind this part of history - dificult situation of teachers and students during the Nazi era to current students. This sadly topic could raise future teachers to love the profession and could raise the prestige of teachers in our country. My wish would be after reading this work to increase patriotism, love and respect fot the history of our school. I described individual school protectorate years with the introductional into the Protectorate Education. At the beginning of each school year I described the basic historical milestones. I wanted to capture the humiliation of our education system during the Protectorate compared to the high level of pre - war years, dishonor Czech teachers, pupils, students and progressive germanizacion. I took advantage memories of witnesses for readability and catchiness readers. I tried to create text with elements of experiential learning. I believe that experiential...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Hrad vzdělání a národa. Vznik, proměny a význam středního školství v politickém okresu Sušice mezi reformami 1869 a 1953
Defence status: DEFENDEDHanus, Adam (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 5. 9. 2018The Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. ... -
Formy spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky
Defence status: DEFENDEDTěšínská, Magda (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 18. 5. 2016Diplomová práce se soustředí na formy spolupráce mezi rodinou a školou na počátku školní docházky. Teoretická část definuje rodinu a školu jako výchovně - vzdělávací instituce. Mapuje kořeny vývoje spolupráce těchto ... -
Analýza příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření
Defence status: DEFENDEDVojtušová, Radmila (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Date of defense: 22. 5. 2012Smyslem diplomové práce bylo zjištění nejčastějších příčin odkladů školní docházky v rámci regionálního šetření a porovnání s názory rodičů, učitelů ZŠ a MŠ. V souvislosti s tímto tématem se autorka zabývala v první části ...