Herní styl hráček videoher
Play Style of Girl Gamers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73427Collections
- Kvalifikační práce [14374]
Author
Advisor
Referee
Smetáčková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
herní styl, kontextuální model, gender, agency, communion, typologie, hráčka, sociální interakce, videohra
Keywords (English)
play style, contextual model, gender, agency, communion, typology, girl gamer, social interaction, video game
Cílem bakalářské práce je přispět k rozvoji pohledu na koncept herního stylu hráček a hráčů videoher a upozornit na relevanci akademického zkoumání videoher ve vztahu k ženské populaci. Úkolem práce je odhalit herní styly dospělých hráček videoher, pro které navrhuji pojetí herního stylu jako součásti interakčního procesu mezi hráčkou a prostředím (spoluhráči, spoluhráčkami a veřejností). V hlavní části práce navrhuji kontextuální model herního stylu a docházím ke kategorizaci specifických genderových herních stylů hráček a jejich vztahu ke konceptům agency a communion. Výsledků bylo dosaženo hloubkovým rozborem rozhovorů s hráčkami videoher.
The goal of this bachelor's thesis is to contribute to further development of the concept of a play style of both male and female video game players, and to highlight the relevance of studying video games in relation to the female population. The target of this work was to uncover the play styles of adult female video game players, for which I propose approaching the play style as an element of the interaction process between the player and her environment (fellow male and female players and the general public). In the main part of the work I propose a contextual model of play style and arrive at a categorization of gender specific play styles and their relation to the concepts of agency and communion. The results were reached by in depth analysis of interviews with female video game players.