Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika
Educational Communication at Conservatoires and Its Specific Features
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73366Identifiers
Study Information System: 101466
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Consultant
Janovec, Ladislav
Referee
Hájková, Eva
Höflerová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Výuková komunikace, konzervatoř, komunikační struktury, ilokuční funkce výpovědi, humorné situace, hudební komunikaceKeywords (English)
Educational communication, conservatoire, communication structures, illocutionary functions of utterance, humorous situations, musical communicationNázev: Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika Autor: Mgr. Petra Hádková Katedra: Katedra českého jazyka Vedoucí práce: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Konzultant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Cílem této práce je popsat výukovou komunikaci na konzervatořích a její specifika. K jejímu popisu uplatňujeme přístup pedagogický, lingvistický a okrajově i muzikologický. Výuková komunikace byla popsána na základě dílčích cílů. První výzkumná část je věnována zkoumání a popisu komunikačních struktur, kdy jsme zjišťovali, jaké typy komunikačních struktur se ve výukové komunikaci vyskytují a které komunikační struktury jsou nejvíce zastoupeny. Druhou výzkumnou část jsme věnovali zkoumání a popisu komunikačních (ilokučních) funkcí, kde nás zajímalo, s jakými záměry učitelé a žáci komunikují a jaká je frekvence funkcí ve výuce. V třetí části se zabýváme humorem ve výukové komunikaci. Zjišťovali jsme, jaké jsou podoby humorných situací, to znamená, proč a čemu se učitelé a žáci smějí, kdo je iniciátorem a příjemcem humoru, zda je humor záměrný či nezáměrný, zda má souvislost s obsahem učiva a rovněž jaká je frekvence humorných situací ve výukové komunikaci. Poslední výzkumná část je věnována hudební komunikaci v hudebně-odborných předmětech. Sběr dat proběhl na šesti konzervatořích v Čechách...
Title: Educational Communication at Conservatoires and Its Specific Features Author: Petra Hádková Department: Czech Language Department Supervisor: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Consultant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. The objective of this thesis is to describe communication at conservatoires and its specific features. We applied the pedagogical, linguistic, and marginally also the musicological approach. The educational communication was described based on partial objectives. The first research part deals with research and description of communication structures where we were finding out what types of communication structures occur in the educational communication and what communication structures are represented the most. The second research part deals with research and description of communication (illocutionary) functions where we were interested in with what intents the teachers and pupils communicate and in what frequency. The third research part deals with humour in the educational communication. We were finding out what humour situations occur in the educational communication, i.e. what and why the teachers and pupils laugh at, who initiates the humour, who laughs at it, as to whether the humour is intentional or not, as to whether it is connected with the content of the...