Druhý život náletů v Pardubicích
Second life raids in Pardubice
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73214Identifiers
Study Information System: 134226
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Skopek, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
History Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pardubice, útok, bombardování, bojová letadla, rafinérie Fanto Werke, smrt, strachKeywords (English)
Pardubice, attack, bombing, fighter planes, rafinery Fanto Werke, death, fearBakalářská práce se zabývá druhým životem náletů v Pardubicích. Obsahem práce je popsat průběh všech tří náletů včetně jejich důsledků. Vedle dostupných literárních pramenů jsou tu uvedeny i výpovědi pamětníků, kteří bombardování Pardubic osobně zažili. Není opomenuto ani současné nebezpečí nevybuchlých pum, nacházejících se pod městem. Cílem práce je ukázat aktuálnost a zajímavost tématu i v dnešní době a vytvořit čtenáři komplexní přehled o jednotlivých náletech a jejich důsledcích. Ke zpracování bakalářské práce byla použita zejména odborná literatura a dobový tisk. Pro ověření či případné dokreslení informací posloužila i ústně tradovaná historie.
Bachelor thesis deals with the second life raids in Pardubice. The subject of this thesis is to describe the course of all three raids, and their consequences, too. Here is presented not only the criticism of literature, bud testimonies of witnesses who personally experienced the bombing of Pardubice, too. The matter of unexploded bombs, located beneath the city, is also omitted. The aim is to show the relevance and interest in topics nowadays and make a comprehensive overview of the various raids for the reader. For the bachelor thesis was mainly used professional literature and period newspapers. Oral history has served to verify or to add information.