Realizace očekávaných výstupů výchovy ke zdraví ve výuce chemie na základní škole
Implementation of the expected outcomes of health education in teaching chemistry in elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73137Identifiers
Study Information System: 134133
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Holada, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Chemistry - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výchova ke zdraví, chemie, RVP ZV, integrace, modelové vyučovací hodinyKeywords (English)
health education, chemistry, RVP ZV, integration, modeling lessonsDiplomová práce se zabývá možnostmi realizace oboru Výchova ke zdraví ve výuce vzdělávacího oboru Chemie na základní škole. Konkrétně pojednává o způsobech začleňování vybrané problematiky z oboru Výchova ke zdraví (problematika výživy - základní živiny - tuky, cukry a bílkoviny) do vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Chemie v devátém ročníku v tematickém okruhu organických látek. Stěžejním dokumentem, ze kterého tato práce vychází, je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 2013. Prvním cílem této práce je hledat možnosti a důvody začlenění oboru Výchova ke zdraví do výuky jiných vzdělávacích oborů. Druhým cílem je najít klíčovou obsahovou provázanost oboru Výchova ke zdraví a vzdělávacího oboru Chemie. Třetím cílem je objasnit, jak lze vzdělávací obor Výchova ke zdraví uskutečnit v oboru Chemie, který je vyučován jako samostatný předmět. Současně čtvrtým a nejdůležitějším cílem a výstupem této diplomové práce, je navrhnout modelové vyučovací hodiny, ve kterých bude propojena výuka oboru Chemie s oborem Výchova ke zdraví a které mohou sloužit jako inspirace pro učitele vyučovacího předmětu chemie. Klíčová slova výchova ke zdraví, chemie, RVP ZV, integrace, modelové vyučovací hodiny
The aim of this diploma thesis is possibility how to implement Health education into the educational chemistry lessons at the primary school. Especially it deals with the different ways of implemention of chosen issues from Health education (nutrition issues - fats, saccharides and proteins) into the organic chemistry lessons in 9th grade of primary school. The main document used for this purpose is "Framework Education Programme for Elementary Education 2013". The primary aim of this thesis is to find the options and reasons of implementation of Health education into the other educational fields. The secondary aim is to find the key content connected between the field of Health education and the Chemistry. The third one is to clarify the possibility how to implement the educational discipline Health education into the field of Chemistry that is taught as a separate subject. The last and the most important aim and concurrently the output of this diploma thesis is to propose the model lessons, in which Chemistry lessons are bonded to Health education and which could be used as educational model for teaching Chemistry at the primary school. Keywords health education, chemistry, RVP ZV, integration, modeling lessons