Proměny vztahu učitele a žáka v historickém kontextu
Changes in the Realtionship between Teacher and Pupil in the historical Context
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73094Identifiers
Study Information System: 134741
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vývoj vztahů, učitel, žák, vývoj instituce školy, pedagogické proudy, hodnota vztahu učitel - žákKeywords (English)
Development of Relationship, Teacher, Pupil, Student, Development of School Institution, Educational Streams, Value of Relationship Teacher - PupilCíl diplomové práce byl zvolen tak, aby sledoval a zachytil proměny vztahů dvou hlavních aktérů školy, tj. učitele a žáka. Tato proměna je však vázána na dobový kontext a vývoj školy jako instituce. Hrají zde roli i dobové pedagogické proudy, církev a v neposlední řadě i politické okolnosti. Vztahy těchto dvou aktérů budu sledovat přibližně od druhé poloviny patnáctého století až do současnosti. Práce má charakter historické studie, budu tudíž pracovat především historickou a historicko srovnávací metodou. Nebude tedy obsahovat praktickou část, ale bude se skládat pouze z části teoretické. Potřebné podklady budu čerpat z historické i současné literatury.
The goal of diploma thesis is to follow and capture the changes in the relationship of the central characters of schools, i.e. the teacher and the student. This change is however closely related to the time context and the development of school as an institution. Current pedagogic trends, the church and political circumstances also play a role. I will monitor the change of the relationship between the teacher and the student approximately from the second half of the 15th century until today. This work has a character of a historical study and thus I will use mostly the historic and historic comparative method. Therefore, it will not contain a practical part, but will include only the theoretical one. The necessary information will be taken from historical and contemporary literature.