Využití aplikací algebry v přírodovědných oborech na 2. a 3. stupni školy
Use of applications of algebra in sciences at secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73090Identifiers
Study Information System: 134111
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Jančařík, Antonín
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Algebra, aplikace algebry, mezipředmětové vztahy, školní matematikaKeywords (English)
Algebra, applications of algebra, interdisciplinary relations, school mathematicsDiplomová práce se zaměřuje na strategie, které žáci používají při řešení úloh se soustavami lineárních rovnic v jiných předmětech, konkrétně ve fyzice a chemii. Cílem práce je pak na základě výsledků experimentu navrhnout použití takových úloh při výuce matematiky. První část práce je věnována oblastem fyziky a chemie, kde se soustavy lineárních rovnic používají. V další části je popsán experiment, který byl v rámci práce uskutečněn. Ten je rozdělen na dvě části. První část je zaměřena na žáky základní školy a druhá na žáky střední školy. V poslední části je návrh použití úloh z fyziky a chemie ve výuce matematiky při zavádění a procvičování soustav lineárních rovnic. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The MA thesis focuses on the strategies pupils use when solving mathematical problems involving systems of linear equations in other subjects, namely in physics and chemistry. Drawing on the results of the experiment, the aim of the thesis is to propose ways in which these problems can be used in math lessons. The first part of the thesis is dedicated to those branches of physics and chemistry in which systems of linear equations are used. In the following part, the experiment itself is described. Divided into two parts, the first part of the experiment focuses on pupils at lower secondary schools, the other on pupils at upper secondary schools. The final part of the thesis is dedicated to suggesting how problems from physics and chemistry can be used in math lessons when introducing and practising systems of linear equations. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)