Galerijní a muzejní edukace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Gallery and museum education of differently abled pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73074Identifiers
Study Information System: 130906
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Consultant
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
galerijní a muzejní edukace, výtvarná výchova, umění, žáci se specifickými vzdělávacími potřebamiKeywords (English)
gallery and museum education, art education, art, differently abled pupilsPráce se zabývá hledáním pozice galerijní/muzejní edukace ve výtvarném vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. První část je věnována teoretickým východiskům tématu, objasňuje základní termíny (vizuální gramotnost, galerijní/muzejní edukace). Podstatná část je věnována výzkumnému šetření v oblasti galerijní/muzejní edukace dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a snaží se popsat možnosti a meze dětí s handicapy během galerijních programů. Zároveň přináší podstatná zjištění o podobě výtvarné výchovy v konkrétní škole získané prostřednictvím analýzy příslušného kurikulárního dokumentu a rozhovorů s vyučujícími. Pro zpracování získaných dat jsou využity metody kvalitativního výzkumu. Práce směřuje k návrhu konkrétních úprav školního vzdělávacího programu. Výtvarná část práce má podobu didaktické pomůcky.
The work deals with finding the position of the gallery / museum education in art education for children with special educational needs. The first part is devoted to the theoretical background of the topic, explains the basic terms (visual literacy, gallery / museum education). A substantial part is devoted to research in the field of the gallery / museum education in art education for children with special educational needs. The survey has a qualitative charakter and trying to describe possibilities and limits of children with disabilities in the gallery programs. At the same time provides essential findings on the form of art education in concrete school achieved through an analysis of the relevant curriculum documents and interviews with teachers. For the processing of the acquired data are used qualitative research methods. The work aims to identify a design of concrete the relevant curriculum document. Art of the work takes the form of educational materials.