Interakční styl učitele v souvislosti s jeho prací s klíčovou kompetencí k učení
Teacher Interaction Style in Connection with His Work with the Key Competence for Learning
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73063Identifiers
Study Information System: 137430
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Hanková, Zdeňka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
interakční styl, interpersonální chování, klíčové kompetence, pedagogická komunikaceKeywords (English)
interaction style, interpersonal behaviour, key competences, pedagogical communicationCílem práce je v konkrétním výzkumném souboru zjistit korelační tendence mezi interakčním stylem učitele a jeho mírou poskytování příležitostí k učení se učit. Na základě těchto informací vystavit prototyp interakčního stylu učitele, který má vzhledem k poskytování příležitostí k učení se učit nejlepší předpoklady. První a druhá kapitola obsahuje teoretické podklady. V první kapitole je nahlíženo na klíčové kompetence se zaměřením na klíčovou kompetenci k učení. Druhá kapitola je zaměřena na téma pedagogické komunikace a interakce a je uzavřena pojednáním o interakčním stylu učitele. Ve třetí kapitole jsou zmíněny veškeré podrobnosti k tomuto výzkumu. Jeho metodologie je zakončena výsledky, jejich diskuzí a celkovým závěrem. Na konci práce jsou uvedeny bibliografické odkazy, přílohy, seznamy obrázků a tabulek.
The aim of this master thesis is to discover correlation trends between teacher interaction style and his extent of providing opportunities for teaching how to learn. According to the results the aim is to create a prototype of the teacher interaction style, who has got the best dispositions to provide opportunities for teaching how to learn. The first and the second chapter deal with theoretical basis. Key competences, especially key competence for learning are depicted in the first chapter. The second chapter focuses on a topic of pedagogical communication and interaction and it is concluded with a discussion of the interaction style of the teacher. All the details on this research are described in the third chapter. The methodology is topped with the results, discussions and the overall finish. At the end of the work the bibliographic references, attachments, lists of figures and tables are revealed.