Zobrazit minimální záznam

Moral Factors And Their Influence Upon Career Choices of High School Students
dc.contributor.advisorKlusák, Miroslav
dc.creatorLukášová, Hana
dc.date.accessioned2020-11-26T19:58:35Z
dc.date.available2020-11-26T19:58:35Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/72902
dc.description.abstractThe subject of this research, namely career choice of high school graduates, has been considered from the position of moral reasoning. Qualitative analysis of data collected from interviews carried out with 32 graduates identifies career choice to be a significant factor determining the identity of each graduate. The research is based on assumption that moral reasoning is nourished by each one's identity and loyality to oneself, respectively. The basis of this career identity is formed by so called "inveteracy", reflected by various ways in individual's attempt to make a choice that is authentic. Categorically speaking, there exist "plots", that make career selection process complicated, as well as "problematizations", that make any authentic choice virtually impossible. Career choice is interpreted by means of three domains throughout which it becomes apparent both how this process fosters the individual's relationship with the outside world, with those closest to him/her and with himself/herself and what kind of affect this relationship has on his/her very identity. During the research, career choice turns out to be a continual and complex process that far surpasses the actual period of submitting a college application.en_US
dc.description.abstractNa předmět výzkumu, jímž je profi-volba z posledního ročníku gymnázia, je v této práci pohlíženo z úhlu mravního usuzování. Kvalitativní analýza dvaatřiceti rozhovorů s gymnazisty přináší pohled na jejich profi-volbu jako na podstatného činitele určujícího jejich identitu. Výzkum vychází z předpokladu, že mravní usuzování se realizuje právě na základě identity, resp. na věrnosti sobě samému. Jako základ této profesní identity se ukázaly tzv. zakořeněnosti, na něž respondenti různým způsobem navazují svým budoucím identitním projektem ve snaze učinit autentickou volbu. Povaha kategorizace umožňuje vidět také zápletky, které proces profi-volby komplikují, popř. tzv. problematizace, které znemožňují autentickou volbu. Prostřednictvím tří oborů úvah (domén) je zřetelné, jakým způsobem se v profi-volbě realizuje vztah ke světu, k blízkým a k sobě samému a jaký má tento vztah dopad na identitu samu. Profi-volba se ve výzkumu ukazuje jako kontinuální a komplexní proces, jenž se neomezuje pouze na období podávání přihlášek na VŠ.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCareer choiceen_US
dc.subjectMoral Reasoningen_US
dc.subjectAdolescenceen_US
dc.subjectIdentityen_US
dc.subjectprofi-volbacs_CZ
dc.subjectmorální usuzovánícs_CZ
dc.subjectadolescencecs_CZ
dc.subjectidentitacs_CZ
dc.titleMorální aspekty v uvažování gymnazistů o dalším profesním směřovánícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-23
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId124321
dc.title.translatedMoral Factors And Their Influence Upon Career Choices of High School Studentsen_US
dc.contributor.refereeVacek, Pavel
dc.contributor.refereeKirovová, Iva
dc.identifier.aleph001924826
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogická psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogical Psychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogická psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogical Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csNa předmět výzkumu, jímž je profi-volba z posledního ročníku gymnázia, je v této práci pohlíženo z úhlu mravního usuzování. Kvalitativní analýza dvaatřiceti rozhovorů s gymnazisty přináší pohled na jejich profi-volbu jako na podstatného činitele určujícího jejich identitu. Výzkum vychází z předpokladu, že mravní usuzování se realizuje právě na základě identity, resp. na věrnosti sobě samému. Jako základ této profesní identity se ukázaly tzv. zakořeněnosti, na něž respondenti různým způsobem navazují svým budoucím identitním projektem ve snaze učinit autentickou volbu. Povaha kategorizace umožňuje vidět také zápletky, které proces profi-volby komplikují, popř. tzv. problematizace, které znemožňují autentickou volbu. Prostřednictvím tří oborů úvah (domén) je zřetelné, jakým způsobem se v profi-volbě realizuje vztah ke světu, k blízkým a k sobě samému a jaký má tento vztah dopad na identitu samu. Profi-volba se ve výzkumu ukazuje jako kontinuální a komplexní proces, jenž se neomezuje pouze na období podávání přihlášek na VŠ.cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this research, namely career choice of high school graduates, has been considered from the position of moral reasoning. Qualitative analysis of data collected from interviews carried out with 32 graduates identifies career choice to be a significant factor determining the identity of each graduate. The research is based on assumption that moral reasoning is nourished by each one's identity and loyality to oneself, respectively. The basis of this career identity is formed by so called "inveteracy", reflected by various ways in individual's attempt to make a choice that is authentic. Categorically speaking, there exist "plots", that make career selection process complicated, as well as "problematizations", that make any authentic choice virtually impossible. Career choice is interpreted by means of three domains throughout which it becomes apparent both how this process fosters the individual's relationship with the outside world, with those closest to him/her and with himself/herself and what kind of affect this relationship has on his/her very identity. During the research, career choice turns out to be a continual and complex process that far surpasses the actual period of submitting a college application.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeN
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990019248260106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV