dc.contributor.advisor | Klusák, Miroslav | |
dc.creator | Lukášová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T19:58:35Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T19:58:35Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/72902 | |
dc.description.abstract | The subject of this research, namely career choice of high school graduates, has been considered from the position of moral reasoning. Qualitative analysis of data collected from interviews carried out with 32 graduates identifies career choice to be a significant factor determining the identity of each graduate. The research is based on assumption that moral reasoning is nourished by each one's identity and loyality to oneself, respectively. The basis of this career identity is formed by so called "inveteracy", reflected by various ways in individual's attempt to make a choice that is authentic. Categorically speaking, there exist "plots", that make career selection process complicated, as well as "problematizations", that make any authentic choice virtually impossible. Career choice is interpreted by means of three domains throughout which it becomes apparent both how this process fosters the individual's relationship with the outside world, with those closest to him/her and with himself/herself and what kind of affect this relationship has on his/her very identity. During the research, career choice turns out to be a continual and complex process that far surpasses the actual period of submitting a college application. | en_US |
dc.description.abstract | Na předmět výzkumu, jímž je profi-volba z posledního ročníku gymnázia, je v této práci pohlíženo z úhlu mravního usuzování. Kvalitativní analýza dvaatřiceti rozhovorů s gymnazisty přináší pohled na jejich profi-volbu jako na podstatného činitele určujícího jejich identitu. Výzkum vychází z předpokladu, že mravní usuzování se realizuje právě na základě identity, resp. na věrnosti sobě samému. Jako základ této profesní identity se ukázaly tzv. zakořeněnosti, na něž respondenti různým způsobem navazují svým budoucím identitním projektem ve snaze učinit autentickou volbu. Povaha kategorizace umožňuje vidět také zápletky, které proces profi-volby komplikují, popř. tzv. problematizace, které znemožňují autentickou volbu. Prostřednictvím tří oborů úvah (domén) je zřetelné, jakým způsobem se v profi-volbě realizuje vztah ke světu, k blízkým a k sobě samému a jaký má tento vztah dopad na identitu samu. Profi-volba se ve výzkumu ukazuje jako kontinuální a komplexní proces, jenž se neomezuje pouze na období podávání přihlášek na VŠ. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Career choice | en_US |
dc.subject | Moral Reasoning | en_US |
dc.subject | Adolescence | en_US |
dc.subject | Identity | en_US |
dc.subject | profi-volba | cs_CZ |
dc.subject | morální usuzování | cs_CZ |
dc.subject | adolescence | cs_CZ |
dc.subject | identita | cs_CZ |
dc.title | Morální aspekty v uvažování gymnazistů o dalším profesním směřování | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-06-23 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 124321 | |
dc.title.translated | Moral Factors And Their Influence Upon Career Choices of High School Students | en_US |
dc.contributor.referee | Vacek, Pavel | |
dc.contributor.referee | Kirovová, Iva | |
dc.identifier.aleph | 001924826 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogická psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogical Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogická psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pedagogical Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Neprospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Fail | en_US |
uk.abstract.cs | Na předmět výzkumu, jímž je profi-volba z posledního ročníku gymnázia, je v této práci pohlíženo z úhlu mravního usuzování. Kvalitativní analýza dvaatřiceti rozhovorů s gymnazisty přináší pohled na jejich profi-volbu jako na podstatného činitele určujícího jejich identitu. Výzkum vychází z předpokladu, že mravní usuzování se realizuje právě na základě identity, resp. na věrnosti sobě samému. Jako základ této profesní identity se ukázaly tzv. zakořeněnosti, na něž respondenti různým způsobem navazují svým budoucím identitním projektem ve snaze učinit autentickou volbu. Povaha kategorizace umožňuje vidět také zápletky, které proces profi-volby komplikují, popř. tzv. problematizace, které znemožňují autentickou volbu. Prostřednictvím tří oborů úvah (domén) je zřetelné, jakým způsobem se v profi-volbě realizuje vztah ke světu, k blízkým a k sobě samému a jaký má tento vztah dopad na identitu samu. Profi-volba se ve výzkumu ukazuje jako kontinuální a komplexní proces, jenž se neomezuje pouze na období podávání přihlášek na VŠ. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The subject of this research, namely career choice of high school graduates, has been considered from the position of moral reasoning. Qualitative analysis of data collected from interviews carried out with 32 graduates identifies career choice to be a significant factor determining the identity of each graduate. The research is based on assumption that moral reasoning is nourished by each one's identity and loyality to oneself, respectively. The basis of this career identity is formed by so called "inveteracy", reflected by various ways in individual's attempt to make a choice that is authentic. Categorically speaking, there exist "plots", that make career selection process complicated, as well as "problematizations", that make any authentic choice virtually impossible. Career choice is interpreted by means of three domains throughout which it becomes apparent both how this process fosters the individual's relationship with the outside world, with those closest to him/her and with himself/herself and what kind of affect this relationship has on his/her very identity. During the research, career choice turns out to be a continual and complex process that far surpasses the actual period of submitting a college application. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | N | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990019248260106986 | |