Řídící struktura vysokých škol
Management structure of universities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71904Identifiers
Study Information System: 151822
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Šafránková, Jana Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vysoká škola, Akreditační komise, management, rektor, děkan, prorektor, proděkan, financování, organizační struktura, zákon o vysokých školáchKeywords (English)
College, university, Accreditation Commission, management, rector, dean, vice-rector, vice-dean, financing, organizational structure, the Higher Education ActNázev diplomové práce: Řídící struktura vysokých škol Abstrakt: Diplomová práce "Řídící struktura vysokých škol" mapuje klíčové organizační prvky vysokých škol v České republice, a to jak z pohledu vnitřního ze samotné školy, tak z pohledu vnějšího z různých institucí, které jsou navázány na vysoké školy, kontrolují je, nebo jsou jinak svázané s jejich existencí. Tyto organizační prvky jsou také porovnány s běžnou praxí managementu a jsou ukázány klíčové momenty, kde se praxe obchodních organizací liší od praxe vysokých škol. V rámci seznámení se s organizační strukturou byla provedena analýza počtu vedoucích pracovníků a to jak v absolutních číslech, tak i vzhledem k počtu studentů na vybraných vysokých školách. Nakonec byly provedeny rozhovory s řídícími pracovníky z těchto vysokých škol a porovnány jejich zkušenosti z vysokoškolského života. Klíčová slova: Vysoká škola, Akreditační komise, management, rektor, děkan, prorektor, proděkan, financování, organizační struktura, zákon o vysokých školách
Title of the Master's Thesis: The management structure of universities Abstract: Master's Thesis "The management structure of universities' mapping key organizational elements in universities in Czech Republic, both in terms of internal point of view and from outside view from different institutions that are linked to universities, control them or are otherwise tied to their existence. These organizational elements are also compared to the practice of business management and key moments are shown, where the practice of business organizations differs from universities. As part of familiarizing with the organizational structure the analysis of the number of managerial staff was performed both in absolute numbers and relative to the number of students at selected universities. Finally, interviews were conducted with senior managers of these universities to compare their experiences of college life. Key words: College, university, Accreditation Commission, management, rector, dean, vice-rector, vice- dean, financing, organizational structure, the Higher Education Act