Show simple item record

Approaches to education of socially handicapped children in the Czech republic and in Slovakia
dc.contributor.advisorŠotolová, Eva
dc.creatorPekárková, Hana
dc.date.accessioned2017-05-27T17:36:01Z
dc.date.available2017-05-27T17:36:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71897
dc.description.abstractTato práce se zabývá vzděláváním sociálně znevýhodněných v prostředí České republiky a Slovenska. Představuje přístupy a podpůrná opatření obou zemí. Pozornost věnuje současné situaci ve vzdělávání sociálně znevýhodněných na různých stupních škol. Popisuje afirmativní akce, ke kterým v České republice patří např. přípravné třídy a asistenti pedagoga, na Slovensku nulté ročníky, asistenti učitele a celodenní výchovný systém. Práce se také zabývá několika projekty zaměřenými na sociálně znevýhodněné, jedním projektem na podporu romských dětí realizovaným v České Republice a třemi projekty zaměřenými na vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí, podporu jejich rodičů a pedagogů, které se realizovaly na středním Slovensku v letech 2011-2015. KLÍČOVÁ SLOVA vzdělávání, sociální znevýhodnění, Romové, afirmativní akce, přípravná třída, asistent pedagoga, celodenní výchovný systémcs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with education of socially handicapped people in the Czech Republic and in Slovakia. It presents approaches and supporting disposals in both countries. The attention is devoted to actual situation in education of socially handicapped children at various degrees of schools. It describes affirmative actions, such as preliminary classes, education assistants in the Czech Republic or zero grades, education assistants and daylong education system in Slovakia. The thesis also sums up several projects focused on socially handicapped, one project focused on Roma children support realized in the Czech republic, three projects focused on education of socially handicapped, their parents' and educators' support, realized in middle Slovakia in years 2011-2015. KEYWORDS education, social handicap, Roma people, affirmative action, preliminary class, education assistant, daylong education systemen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectsociální znevýhodněnícs_CZ
dc.subjectRomovécs_CZ
dc.subjectafirmativní akcecs_CZ
dc.subjectpřípravná třídacs_CZ
dc.subjectasistent pedagogacs_CZ
dc.subjectcelodenní výchovný systémcs_CZ
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectsocial handicapen_US
dc.subjectRoma peopleen_US
dc.subjectaffirmative actionen_US
dc.subjectpreliminary classen_US
dc.subjecteducation assistanten_US
dc.subjectdaylong education systemen_US
dc.titlePřístupy ke vzdělávání sociálně znevýhodněných v České republice a na Slovenskucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-05-25
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId146821
dc.title.translatedApproaches to education of socially handicapped children in the Czech republic and in Slovakiaen_US
dc.contributor.refereeMlčková, Marie
dc.identifier.aleph002002157
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá vzděláváním sociálně znevýhodněných v prostředí České republiky a Slovenska. Představuje přístupy a podpůrná opatření obou zemí. Pozornost věnuje současné situaci ve vzdělávání sociálně znevýhodněných na různých stupních škol. Popisuje afirmativní akce, ke kterým v České republice patří např. přípravné třídy a asistenti pedagoga, na Slovensku nulté ročníky, asistenti učitele a celodenní výchovný systém. Práce se také zabývá několika projekty zaměřenými na sociálně znevýhodněné, jedním projektem na podporu romských dětí realizovaným v České Republice a třemi projekty zaměřenými na vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí, podporu jejich rodičů a pedagogů, které se realizovaly na středním Slovensku v letech 2011-2015. KLÍČOVÁ SLOVA vzdělávání, sociální znevýhodnění, Romové, afirmativní akce, přípravná třída, asistent pedagoga, celodenní výchovný systémcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with education of socially handicapped people in the Czech Republic and in Slovakia. It presents approaches and supporting disposals in both countries. The attention is devoted to actual situation in education of socially handicapped children at various degrees of schools. It describes affirmative actions, such as preliminary classes, education assistants in the Czech Republic or zero grades, education assistants and daylong education system in Slovakia. The thesis also sums up several projects focused on socially handicapped, one project focused on Roma children support realized in the Czech republic, three projects focused on education of socially handicapped, their parents' and educators' support, realized in middle Slovakia in years 2011-2015. KEYWORDS education, social handicap, Roma people, affirmative action, preliminary class, education assistant, daylong education systemen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV