Logopedická intervence u dětí z vícejazyčného prostředí
Logopedic intervention by children from multilingual environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71825Identifikátory
SIS: 146674
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Květoňová, Lea
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vícejazyčné prostředí, logopedická intervence, bilingvní, multilingvní, vývoj řečiKlíčová slova (anglicky)
multilingual environment, logopedic intervention, bilingual, multilingual, development of speech1 ABSTRAKT Předložená práce se zabývá vývojem řeči dítěte vychovávaného ve vícejazyčném prostředí, resp. dětským bilingvismem, a případnými obtížemi, které mohou tento vývoj doprovázet. Cílem této práce je prozkoumat vliv působení více jazyků při osvojování řeči dítětem a možnosti logopedické intervence u více-lingválních dětí. Teoretický základ vychází z analýzy odborné literatury na dané téma. Zahrnuje vymezení základních pojmů, sleduje vývoj řeči dítěte v souvislosti s vícejazyčným prostředím, typem a způsobem osvojování dalšího jazyka. Zabývá se dále potížemi těchto dětí v oblasti řeči, specifiky a možnými postupy nápravy v rámci logopedické intervence. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum ve formě kazuistik, za použití metody rozhovoru, pozorování a rozboru výsledků činnosti. KLÍČOVÁ SLOVA vícejazyčné prostředí, logopedická intervence, bilingvní, multilingvní, vývoj řeči
1 ABSTRACT The present work deals with the development of speech child educated in a multilingual environment, resp. with children bilingualism and any difficulties that may accompany this development. The aim of this work is to investigate the effect of the action of multiple languages in the acquisition of speech and the possibility of child therapy of multi-lingual children. The theoretical basis is based on the analysis of scientific literature on the topic. Includes basic terms, follows the development of the child's speech in connection with multilingual environment, the type and manner learning another language. It deals with the problems of these children in speech, specifics and possible redress procedures in the context of logopedic intervention. The practical part consists of qualitative research in the form of case studies, using the method of interview, observation and analysis of results of operations. KEYWORDS multilingual environment, logopedic intervention, bilingual, multilingual, development of speech