Hra jako podpora sociálního učení v mateřské škole
Playing of children as a support of social training in the kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71809Identifiers
Study Information System: 146319
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Opravilová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce je zaměřena na sociální učení dětí předškolního věku a to zejména prostřednictvím her. V teoretické části je zaznamenán historický kontext vývoje hry a poznatků s využitím hry v dnešní společnosti. Dále je hra vymezena z pohledu vědních disciplín pedagogiky, psychologie a filosofie. Následuje část věnovaná jejímu vývoji u dítěte předškolního věku a rozvoji osobnosti z hlediska sociálního učení. Práce se zabývá rovněž osobností učitele působícího v rámci předškolního vzdělávání, jeho postavení v socializačním procesu dítěte v souvislosti s využitím her. Závěr teoretické části práce se zabývá pedagogickou diagnostikou jako nástrojem k poznání vývoje dítěte v rámci socializačního procesu. Praktická část je cílena na sociální učení dítěte předškolního věku prostřednictvím hry. Šestiměsíční program zaměřený na to, zda je možné metodou cílených řízených her ovlivnit a podpořit přijímání pravidel pro společné soužití, posílit spolupráci s rovnováhou hlavních a vedlejších rolí a vhodné řešení problémů. Výsledky tohoto programu jsou po měsících reflektovány podle zvolených kritérií. Je sledován přínos hry pro rozvoj sociálních vztahů a vazeb v rámci třídní skupiny, rozvoj komunikativních dovedností v sociálních interakcích, způsoby řešení konfliktů, samostatnost v sociálních interakcích,...
This thesis focuses on the social teaching of preschool children, especially through plays. In the theoretical part is recorded the historical context of play development and knowledge with the utilization of plays in today's society. Furthermore, the play is defined in terms of disciplines of pedagogy, psychology and philosophy. The next part is dedicated to its development at preschool age and personality development in terms of social learning. The thesis also deals with the personality of the teacher who acts in preschool education, its position in the socialization process of the child and in connection with the use of plays. Conclusion of the theoretical part deals with the pedagogical diagnostics as a tool for understanding the development of the child in the process of the socialization. The practical part is focused on social learning of child in preschool age through the play. Six-month program focused on that, whether it is possible with the method of targeted controlled plays to influence and encourage the adoption of rules for together living to strengthen cooperation with a balance of principal and secondary roles and appropriate solutions of the problems. The results of this program are month by month reflected according to selected criteria. There is followed the benefit of the play...