Úvod do tématu posloupností na střední škole knižní kultury podnětným způsobem
Introduction into the topic of sequences at the secondary school of book culture in a motivating way
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71662Identifikátory
SIS: 132815
Katalog UK: 990018481590106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
4. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
posloupnosti, zobecňování, matematizace, motivace, přístupy k výuce, konstruktivismusKlíčová slova (anglicky)
sequences, generalisation, matematisation, motivation, approaches to teaching, construktivismCílem diplomové práce je představit potenciál konstruktivistických přístupů ve výuce posloupností na střední škole a především úloh na zobecňování. Dočtete se o kritických místech v procesu zobecňování, která vzešla z mezinárodního výzkumu TIMSS a PISA, a na která je zaměřen výukový experiment. Problematika motivace k učení se matematice je nedílnou součástí práce, stejně jako je nedílnou součástí konstruktivistického přístupu k vyučování. V první a druhé kapitole je analýza školních kurikulárních dokumentů, odborných článků, učebnic a mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA tvořící teoretický rámec pro výukový experiment. Základním východiskem pro výukový experiment je teorie generických modelů M. Hejného a jeho konstruktivistické přístupy ve vyučování matematice, které prezentuje třetí kapitola. Další kapitolu představuje výukový experiment a předexperiment, který je jádrem práce. Přináší návrhy, jak překonat kritická místa v procesu zobecňování a jak motivovat žáky k učení se matematice. Klíčová slova posloupnost, zobecňování, matematizace, motivace, přístupy k výuce, konstruktivismus
The aim of the thesis is to present the potential of constructivist approaches to teach sequences at high school, with special attention to the problems leading to generalisation. You will read about critical points in the process of generalisation which occurred in TIMSS and PISA international studies and which were examined in the teaching experiment. The question of motivation to learn mathematics is an essential part of this thesis as well as it is an essential part of constructivist approaches to teaching. Two chapters at the beginning analyze school curricular documents, science articles, school textbooks and TIMSS and PISA international studies which formed the theoretical frame of the teaching experiment. The teaching experiment is based on Hejný's theory of generic models and on constructivist approaches to teaching which are introduced in the third chapter. Chapter four which describes the teaching experiment and pre-experiment is the main part of the thesis. It brings inspiration how to deal with the critical points in the process of generalisation and how to motivate pupils to learn mathematics. Key words sequence, generalisation, mathematisation, motivation, approaches to teaching, constructivism
