Možnosti práce s bajkou v 5. ročníku ZŠ
Use of Fables in the 5th Grade of Elementary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71652Identifiers
Study Information System: 132360
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Literární výchova, literatura pro děti, jedenáctiletí žáci, žákovská literární expresivita, práce s bajkou, jazyková obraznostKeywords (English)
Literary Education, children's literature, eleven year olds, creative writing, fables, allegoryNÁZEV: Možnosti práce s bajkou v 5. ročníku ZŠ AUTOR: Kateřina Týblová KATEDRA: Katedra české literatury PedF UK VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. ABSTRAKT: Ve své diplomové práci Možnosti práce s bajkou v 5. ročníku ZŠ se autorka zabývá výukou bajky v hodinách literární výchovy v posledním ročníku základní školy. V teoretické části stručně nastiňuje charakteristiku a vývoj literárního žánru bajky a specifikuje cílovou věkovou skupinu žáků. Těžiště práce pak spočívá v části praktické, kde autorka přichází s komentovanými návrhy činností odvíjejících se od bajky, včetně tří dvouhodinových plánů. Závěrem práce autorka reflektuje realizaci těchto didaktických návrhů. KLÍČOVÁ SLOVA: Literární výchova, literatura pro děti, jedenáctiletí žáci, žákovská literární expresivita, práce s bajkou, jazyková obraznost
TITLE: Use of Fables in the 5th Grade of Elementary School AUTHOR: Kateřina Týblová DEPARTMENT: Department of Czech Literature SUPERVISOR: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. ABSTRACT: In her diploma thesis Use of Fables in the 5th Grade of Elementary School the author discusses teaching fables in Literary Education lessons during the last year of Elementary School. In the theoretical part, she briefly describes the features and history of fable and specifies the target age group. The main part of the thesis is the practical part. In the practical part, the author presents her suggestions for fable teaching activities as well as three ninety minute lesson plans. Finally, the author reflects on the realization of the lessons. KEYWORDS: Literary Education, children's literature, eleven year olds, creative writing, fables, allegory