Jazykové vzdělávání pro konkurenceschopnost absolventů ŠAVŠ - tvorba výukových modulů v německém jazyce s ohledem na soudobé trendy ve výuce odborného cizího jazyka
Language learning for SAVS graduates competitiveness - creation of educational modules of German according to contemporary trends in the teaching of professional foreign language
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71474Identifiers
Study Information System: 111507
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Nečasová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Odborný jazyk, specifické cíle, výukový koncept, výukový materiál, komunikativní kompetenceKeywords (English)
Technical language, specific goals, educational concept, teaching material, communicative competencePrimárním záměrem této rigorózní práce bylo na základě studia odborné literatury a vlastních praktických zkušeností vypracovat nejefektivnější model výuky odborného cizího jazyka a jeho funkční uplatnění ve výuce. Součástí práce je zavedení a ověření nového koncepčního pojetí výuky vzhledem k specifickým cílům studijní skupiny, které vyplynuly z šetření na výzkumném vzorku respondentů studujících na Škoda Auto Vysoké škole (dále jen ŠAVŠ). Úvodní část práce tvoří báze teoretických východisek, která je nutná pro tvorbu výukového konceptu v odborném cizojazyčném vyučování. Jsou zde rozpracovány hlavní zásady vedení vyučovacího procesu, dále se tato část zabývá teoretickou rovinou výuky odborného jazyka a východisky tvorby sylabů pro danou výuku. Teoretická část je ukončena pojednáním o lingvodidaktických problémech při osvojování německého odborného jazyka. V praktické části jsou uvedeny návrhy nových metodických opatření, které vyplynuly z ověření a závěry empirického výzkumu, které zanalyzovaly požadavky potřeb praxe na jazykové znalosti nastupujících absolventů a nároky studentů ŠAVŠ na výukové materiály z hlediska motivačního v procesu učení se cizímu jazyku. V obou případech bylo použito dotazníkové šetření. Po shrnutí všech vstupů k dané problematice je nastíněn nový koncept výuky německého...
The aim of this thesis is the testing of a new conceptual approach to the teaching of the technical German language in practice to the students of technical German at SAU (Skoda Auto University). The goal of the introductory part is creating a theoretical basis for the creation of an educational concept in the teaching of technical foreign languages: the main aspects of the teaching process, the theory of lessons of the technical language, and the linguistic problems during the learning process of the German technical language. The practical part contains the results and conclusions of empirical research that analyzed the need of emerging graduates to practice the language skills and the rights of the students of SAU to the teaching materials in terms of the motivational process of learning a foreign language. In both cases the research was carried out using questionnaires. After summarizing all input with regards to the issue in question, a new concept of teaching technical German, which is supported by forming two teaching materials, is outlined and verified in practice. Three basic hypotheses are stated at the beginning of this thesis. The first one--is it possible to functionally merge the theoretical teaching of the technical language with professional skills needed in practice? The second...