Postavení dramatické výchovy v současném vzdělávání
Position of drama education in the contemporary education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71423Identifiers
Study Information System: 132948
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
dramatická výchova, základní škola, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, umělecké vzděláváníKeywords (English)
drama education, primary school, global education system, school education system, artistic educationTato diplomová práce zkoumá postavení dramatické výchovy na prvním stupni základních škol v Praze a ve Středočeském kraji. Diplomová práce je rozčleněna na dvě základní části. V teoretické části charakterizuje celkově dramatickou výchovu, její principy, metody, cíle, obsah a její zastoupení v Rámcovém vzdělávacím programu. Praktická část zjišťuje formou dotazníkového šetření, pozorováním a interview odpovědi na výzkumné otázky. Zabývá se mírou začlenění dramatické výchovy do procesu vyučování, potvrzením aplikace metod a technik dramatické výchovy při výuce a naznačuje pozitiva i omezující faktory při aplikaci dramatické výchovy ve vyučování. Klíčová slova dramatická výchova, základní škola, Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, metody dramatické výchovy.
This Diploma Thesis researches the position of drama education at a first level at elementary schools in Prague and Central Bohemia. The Diploma Thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the overall drama education, its principles, methods, objectives, content, and its representation in the Framework educational program. The practical part inquires answers to research questions by questionnaire survey, observation and interviews. It deals with the degree of integration of drama education into the teaching process, confirming of methods application and techniques of drama education in the tuition and indicate positive and limiting factors in the application of drama education in the tuition. Keywords drama education, elementary school, Framework educational program, School educational program, methods of drama education