Návrh skupinové logopedické terapie osob s Parkinsonovou nemocí
Proposal for group logopaedic therapy for people with Parkinson's disease
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71420Identifiers
Study Information System: 119603
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Parkinsonova nemoc, hypokinetická dysartrie, dysfagie, logopedická terapie, logoped, skupinová terapie, seniorKeywords (English)
Parkinson's disease, hypokinetic dysarthia, dysphagia, logopaedic therapy, speech therapist, group therapy, seniorDIPLOMOVÉ PRÁCE Diplomová práce je věnována shromáždění a popisu konkrétních činností, které rozvíjejí či procvičují jednotlivé logopedické obtíže typické pro osoby s Parkinsonovou nemocí. Hlavní teoretické oblasti se týkají popisu Parkinsonovy nemoci a hypokinetické dysartrie (tj. porucha řeči spojená s Parkinsonovou nemocí), specifik práce se skupinou seniorského věku, Společnosti Parkinson, místě logopedické terapie ve Společnosti a jednotlivým komponentům logopedické terapie u osob s Parkinsonovou nemocí. Následující praktická oblast pak předkládá již konkrétní činnosti spolu s jejich podrobným popisem. Rozčlenění činností je motivováno jejich cíli, resp. oblastmi, které mají činnosti rozvíjet a procvičovat. Na konci práce jsou uvedeny dvě ukázkové lekce poskládané z konkrétních činností uvedených v předchozích kapitolách.
OF THE THESIS This Master's thesis is dedicated to providing a complete account and analysis of activities designed to tackle specific logopaedic difficulties associated with Parkinson's disease. The principal theoretical sections of this thesis are concerned with an in-depth overview of Parkinson's disease and hypokinetic dysarthia (a speech disorder associated with Parkinson's disease), the dynamics of working with a group of senior participants, the Parkinson Society, the place of logopaedic therapy in Society and of specific components of logopaedic therapy aimed at persons with Parkinson's disease. The practical section which follows then proposes and carefully outlines specific activities suitable for such therapy. Activities are classified by their objectives - areas they intend to exercise improve. Designs of two model lessons comprising a combination of the activities proposed in the preceding chapters are included in the final section of the thesis.