Teplice - město, kde žiji
Teplice - town, where I live
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71381Identifiers
Study Information System: 119273
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Consultant
Raudenský, Martin
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
město, výtvarná výchova, architektura, urbanismus, TepliceKeywords (English)
city, Art education, architecture, urban design, TeplicePráce nahlíží na město Teplice a výuku o architektuře z různých úhlů. Nejprve autorka zkoumá vlastní vztah k městu, z něhož pochází. Dále se zaměřuje na žáky prvního stupně ZŠ a mapuje jejich prekoncepty k Teplicím. Zjišťuje zacházení učitelů ve výuce výtvarné výchovy s tématem města. Závěry z toho slouží jako východisko pro vytvoření pracovních sešitů, které účinně propojují vzdělávací obsahy z oblastí výtvarné výchovy, historie, architektury a urbanismu. Cílem pracovního sešitu je přimět žáky reflektovat město, ve kterém žijí. Dále autorka přikládá navazující hodiny výtvarné výchovy, které spolu s částí pracovního sešitu na vybraných žácích otestovala, a reflektuje je. Poznatky využije pro úpravu výsledné verze pracovního sešitu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis thinks over the town of Teplice and the architecture education from different points of view. First the author explores her own relationship to the town where she comes from. Then she focuses on primary grade pupils and surveys thein pre-concept concerning the town of Teplice. She also surveys how teachers handle the topic of town in the Art Education. Conclusions of these surveys are used as a basis for creating worksheets which interconnect the educational contents of Art Education, history, architecture and urban design. The objektive of the worksheets is to encourage pupils to reflect the town they live in. Author also proposes Art lessonss which correspond to the topic of the worksheets and she tests them in selected classes. The findings of test lessons are used to modify the content of the final vision of the worksheets. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)