Uchopení matematických výukových prostředí dětmi předškolního věku (5-7let)
Graspig arithmetic learning environments by children (age 5-7) in kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71053Identifiers
Study Information System: 128662
CU Caralogue: 990017776230106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Hejný, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vyučování orientované na budování schémat, předmatematická gramotnost, pedagogocká diagnostika, stadium konkrétního a operačního myšlení, matematické výukové prostředí Krokování a Autobus, úloha (aktivita) přiměřená věku dítěte, myšlenkový proces, procesuání a konceptuální způsob myšleníKeywords (English)
scheme oriented education, pre-numeracy literacy, pedagogical diagnosis, stage of concrete and operational thinking, arithmetic learning environment "Stepping" and "Bus", task appropriate to th age of the child, thought process, processual and conceptual way of thinkingDiplomová práce - abstrakt Děti předškolního věku se nacházejí na prahu strukturální změny myšlení a způsob, jakým uchopí řešení matematické úlohy odráží, zda tyto změny již započaly. Tato práce mapuje viditelné myšlenkové výstupy skupiny 20 dětí, které absolvovaly sérii experimentálních úloh v matematických výukových prostředích Krokování a Autobus. Děti následně prošly pedagogicko-diagnostickým testováním a výstupy tohoto šetření a proběhlých experimentů byly porovnány. Z porovnání vychází závěr, že výsledky obou šetření sobě natolik odpovídají, že je možné do určité míry použít vybraných matematických úloh jako nástroje pedagogické diagnostiky.
thesis: Children of pre-school age are entering stage of structural change of thinking. The way how they grasp solving mathematical tasks reflects whether these changes have already started. This work surveys visible intellectual outputs in the group of 20 children who passed set of experimental tasks at arithmetic learning environments "Stepping" and "Bus". Children were subsequently subjected to pedagogical diagnostics and results of this investigation and carried experiments were trade off. From comparison it can be concluded that results of both surveys correspond enough to facilitate the application of selected mathematical tasks as pedagogical diagnostic tools.