Vybrané otázky ekonomického myšlení dětí na 1. stupni základní školy
Questions of Economics Understanding of Primary School Students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69488Identifikátory
SIS: 135322
Kolekce
- Kvalifikační práce [18096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tichá, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
finanční gramotnost, ekonomické myšlení, ekonomické představy, dětská pojetí, RVP, peníze, finance, koruna česká, banka, půjčka, hotovostní platba, bezhotovostní platbaKlíčová slova (anglicky)
financial literacy, economic thinking, imagination in economics, children's conceptions, RVP, money, finance, czech crown, bank, loan, cash payment, cashless paymentBARTAKOVIČOVÁ, Sylva. Vybrané otázky ekonomického myšlení dětí na 1. stupni základní školy. Praha, 2014. Diplomová práce. UK, PedF. Cílem diplomové práce je analyzovat ekonomické myšlení žáků 1. stupně základní školy a na základě identifikovaných nedostatků navrhnout soubor námětů vedoucích k zefektivnění výuky. Teoretická část v sobě zahrnuje stav zkoumání ekonomického myšlení žáků primární školy v ČR a v zahraničí. Je zde ozřejměna současná forma finančního vzdělávání v České republice a východiska zkoumání dětského porozumění, zejména konstruktivismus. V praktické části je popsána příprava a realizace kvalitativního výzkumného šetření formou polostrukturovaného individuálního rozhovoru se žáky 3. ročníku 1. stupně ZŠ. Na základě zjištěných nedostatků ve znalostech je v závěru navržen soubor námětů s cílem rozvinout představy dětí mladšího školního, doplnit jejich znalosti a posílit celkové ekonomické myšlení.
BARTAKOVIČOVÁ, Sylva. Questions of Economics Understanding of Primary School Students. Prague, 2014. Diploma thesis. UK, PedF. The aim of this thesis is to analyze the economic thinking of third grade students in primary school. On the basis of identified deficiencies, a set of ideas leading to more effective teaching is proposed. The theoretical section includes an examination of the state of economic thinking in primary school pupils in the Czech Republic and abroad. This explains the present form of financial education in the Czech Republic, and examines children's understanding, particularly in relation to constructivism. The practical section describes the preparation and implementation of qualitative research in the form of semi-structured individual interviews with pupils in their 3rd year, and 1st grade of primary school. In the conclusion, a set of ideas aimed to develop the financial thought processes of younger school students, supplement their knowledge, and strengthen their overall economic thinking, is proposed.