dc.contributor.advisor | Uhlířová, Jana | |
dc.creator | Brožová, Věra | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T17:31:56Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T17:31:56Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/68918 | |
dc.description.abstract | TITLE: The Czech Teacher of the Latter Half of the 19th Century as a Regulator and an Author of the Children's and Young Adult Literature AUTHOR: PhDr. Věra Brožová DEPARTMENT: Primary Education Department SUPERVISOR: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRACT: The thesis attempts to define basic common features of the intentionally educational literary production focused on children and youngsters in the latter half of the so called "long 19th century" - the period when the texts with educational but at the same time artistic aims (however these being in the texts variously emphasized) were produced mainly by teachers and educators. The dissertation aims to improve our understanding of how the non-aesthetic norms of the time influenced the distinctive forms of this type of literary works. Attention is aimed to the primary education teachers who wanted to form the model readers of their works, being at the same time both agents of the formative process and objects of the extensive intentional social influence that was focused on them due to their profession. Using historical analysis and comparing turning points of the development in several fields that impacted the distinctive form of the teachers' literary production in a substantial way (i.e. legislation related to the primary school system, curriculum,... | en_US |
dc.description.abstract | NÁZEV: Český učitel 2. poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež AUTOR: PhDr. Věra Brožová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRAKT: Práce se pokouší vymezit základní společné rysy intencionální výchovně vzdělávací tvorby pro děti a mládež v 2. polovině tzv. "dlouhého 19. století", kdy texty s různě exponovanou edukační i uměleckou intencí tvoří hlavně učitelé a vychovatelé, a zkoumá vliv dobových mimoestetických faktorů na svébytnou podobu této literární produkce. V centru pozornosti stojí učitel obecného školství, jenž se pokouší působit na modelového čtenáře jako agens tohoto procesu a současně je objektem cíleného společenského působení v širším smyslu slova, souvisejícím s výkonem jeho profese. Pomocí historické analýzy a komparace uzlových bodů vývoje a proměn několika oblastí, jež měly na specifickou modelovost tohoto typu učitelské tvorby zásadní vliv (dobová legislativa související s obecným školstvím, herbartistické výchovné vyučování a učební osnovy, dobové estetické koncepty, profesní učitelské sdružování, komerční nakladatelské aktivity) a podrobnou kritickou analýzou učitelské výchovné produkce všech tří literárních druhů byly vymezeny exponované tematické okruhy pro tuto oblast a jejich typické tvárné... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Český učitel druhé poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-09-10 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 93136 | |
dc.title.translated | Czech Teacher of the Latter Half of the 19th Century as a Regulator and an Author of the Children's and Young Adult Literature | en_US |
dc.contributor.referee | Rýdl, Karel | |
dc.contributor.referee | Pokorný, Jiří | |
dc.identifier.aleph | 001851957 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | NÁZEV: Český učitel 2. poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež AUTOR: PhDr. Věra Brožová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRAKT: Práce se pokouší vymezit základní společné rysy intencionální výchovně vzdělávací tvorby pro děti a mládež v 2. polovině tzv. "dlouhého 19. století", kdy texty s různě exponovanou edukační i uměleckou intencí tvoří hlavně učitelé a vychovatelé, a zkoumá vliv dobových mimoestetických faktorů na svébytnou podobu této literární produkce. V centru pozornosti stojí učitel obecného školství, jenž se pokouší působit na modelového čtenáře jako agens tohoto procesu a současně je objektem cíleného společenského působení v širším smyslu slova, souvisejícím s výkonem jeho profese. Pomocí historické analýzy a komparace uzlových bodů vývoje a proměn několika oblastí, jež měly na specifickou modelovost tohoto typu učitelské tvorby zásadní vliv (dobová legislativa související s obecným školstvím, herbartistické výchovné vyučování a učební osnovy, dobové estetické koncepty, profesní učitelské sdružování, komerční nakladatelské aktivity) a podrobnou kritickou analýzou učitelské výchovné produkce všech tří literárních druhů byly vymezeny exponované tematické okruhy pro tuto oblast a jejich typické tvárné... | cs_CZ |
uk.abstract.en | TITLE: The Czech Teacher of the Latter Half of the 19th Century as a Regulator and an Author of the Children's and Young Adult Literature AUTHOR: PhDr. Věra Brožová DEPARTMENT: Primary Education Department SUPERVISOR: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRACT: The thesis attempts to define basic common features of the intentionally educational literary production focused on children and youngsters in the latter half of the so called "long 19th century" - the period when the texts with educational but at the same time artistic aims (however these being in the texts variously emphasized) were produced mainly by teachers and educators. The dissertation aims to improve our understanding of how the non-aesthetic norms of the time influenced the distinctive forms of this type of literary works. Attention is aimed to the primary education teachers who wanted to form the model readers of their works, being at the same time both agents of the formative process and objects of the extensive intentional social influence that was focused on them due to their profession. Using historical analysis and comparing turning points of the development in several fields that impacted the distinctive form of the teachers' literary production in a substantial way (i.e. legislation related to the primary school system, curriculum,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990018519570106986 | |