Zobrazit minimální záznam

Czech Teacher of the Latter Half of the 19th Century as a Regulator and an Author of the Children's and Young Adult Literature
dc.contributor.advisorUhlířová, Jana
dc.creatorBrožová, Věra
dc.date.accessioned2020-11-26T17:31:56Z
dc.date.available2020-11-26T17:31:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68918
dc.description.abstractTITLE: The Czech Teacher of the Latter Half of the 19th Century as a Regulator and an Author of the Children's and Young Adult Literature AUTHOR: PhDr. Věra Brožová DEPARTMENT: Primary Education Department SUPERVISOR: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRACT: The thesis attempts to define basic common features of the intentionally educational literary production focused on children and youngsters in the latter half of the so called "long 19th century" - the period when the texts with educational but at the same time artistic aims (however these being in the texts variously emphasized) were produced mainly by teachers and educators. The dissertation aims to improve our understanding of how the non-aesthetic norms of the time influenced the distinctive forms of this type of literary works. Attention is aimed to the primary education teachers who wanted to form the model readers of their works, being at the same time both agents of the formative process and objects of the extensive intentional social influence that was focused on them due to their profession. Using historical analysis and comparing turning points of the development in several fields that impacted the distinctive form of the teachers' literary production in a substantial way (i.e. legislation related to the primary school system, curriculum,...en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Český učitel 2. poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež AUTOR: PhDr. Věra Brožová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRAKT: Práce se pokouší vymezit základní společné rysy intencionální výchovně vzdělávací tvorby pro děti a mládež v 2. polovině tzv. "dlouhého 19. století", kdy texty s různě exponovanou edukační i uměleckou intencí tvoří hlavně učitelé a vychovatelé, a zkoumá vliv dobových mimoestetických faktorů na svébytnou podobu této literární produkce. V centru pozornosti stojí učitel obecného školství, jenž se pokouší působit na modelového čtenáře jako agens tohoto procesu a současně je objektem cíleného společenského působení v širším smyslu slova, souvisejícím s výkonem jeho profese. Pomocí historické analýzy a komparace uzlových bodů vývoje a proměn několika oblastí, jež měly na specifickou modelovost tohoto typu učitelské tvorby zásadní vliv (dobová legislativa související s obecným školstvím, herbartistické výchovné vyučování a učební osnovy, dobové estetické koncepty, profesní učitelské sdružování, komerční nakladatelské aktivity) a podrobnou kritickou analýzou učitelské výchovné produkce všech tří literárních druhů byly vymezeny exponované tematické okruhy pro tuto oblast a jejich typické tvárné...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleČeský učitel druhé poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládežcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-10
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId93136
dc.title.translatedCzech Teacher of the Latter Half of the 19th Century as a Regulator and an Author of the Children's and Young Adult Literatureen_US
dc.contributor.refereeRýdl, Karel
dc.contributor.refereePokorný, Jiří
dc.identifier.aleph001851957
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Český učitel 2. poloviny 19. století jako regulátor a tvůrce literatury pro děti a mládež AUTOR: PhDr. Věra Brožová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRAKT: Práce se pokouší vymezit základní společné rysy intencionální výchovně vzdělávací tvorby pro děti a mládež v 2. polovině tzv. "dlouhého 19. století", kdy texty s různě exponovanou edukační i uměleckou intencí tvoří hlavně učitelé a vychovatelé, a zkoumá vliv dobových mimoestetických faktorů na svébytnou podobu této literární produkce. V centru pozornosti stojí učitel obecného školství, jenž se pokouší působit na modelového čtenáře jako agens tohoto procesu a současně je objektem cíleného společenského působení v širším smyslu slova, souvisejícím s výkonem jeho profese. Pomocí historické analýzy a komparace uzlových bodů vývoje a proměn několika oblastí, jež měly na specifickou modelovost tohoto typu učitelské tvorby zásadní vliv (dobová legislativa související s obecným školstvím, herbartistické výchovné vyučování a učební osnovy, dobové estetické koncepty, profesní učitelské sdružování, komerční nakladatelské aktivity) a podrobnou kritickou analýzou učitelské výchovné produkce všech tří literárních druhů byly vymezeny exponované tematické okruhy pro tuto oblast a jejich typické tvárné...cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: The Czech Teacher of the Latter Half of the 19th Century as a Regulator and an Author of the Children's and Young Adult Literature AUTHOR: PhDr. Věra Brožová DEPARTMENT: Primary Education Department SUPERVISOR: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ABSTRACT: The thesis attempts to define basic common features of the intentionally educational literary production focused on children and youngsters in the latter half of the so called "long 19th century" - the period when the texts with educational but at the same time artistic aims (however these being in the texts variously emphasized) were produced mainly by teachers and educators. The dissertation aims to improve our understanding of how the non-aesthetic norms of the time influenced the distinctive forms of this type of literary works. Attention is aimed to the primary education teachers who wanted to form the model readers of their works, being at the same time both agents of the formative process and objects of the extensive intentional social influence that was focused on them due to their profession. Using historical analysis and comparing turning points of the development in several fields that impacted the distinctive form of the teachers' literary production in a substantial way (i.e. legislation related to the primary school system, curriculum,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990018519570106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV