Kompetence asistenta pedagoga
Teacher assistant competences
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68892Identifiers
Study Information System: 120216
CU Caralogue: 990018643810106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Vítková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 10. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Asistent pedagoga, kompetence, kvalifikace, pedagogický pracovníkKeywords (English)
Teacher assistant, competences, qualification, educatorDizertační práce s názvem Kompetence asistenta pedagoga reaguje na vzrůstající počet pedagogických asistentů ve školství a současně reflektuje i dosud přetrvávající nejasnosti ohledně vymezení požadavků na asistenty a jejich činnost. Cílem práce je na základě empirických poznatků vymezit základní kompetence asistenta pedagoga s působností v běžné základní škole. Teoretickými východisky práce jsou jak legislativně dané normy pro práci asistenta pedagoga, tak i relevantní výzkumy z ČR a ze zahraničí. Výzkumná část je založena na kvalitativně orientované metodologii a pracuje s daty z osmdesáti rozhovorů realizovaných s asistenty, učiteli, řediteli i žáky se speciálními vzdělávacími potřebami z dvaceti základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Data ve výzkumu byla zpracována prostřednictvím klasifikace, kódování a schematizace za využití metody rámcové analýzy. Na základě výsledků výzkumu je v závěru práce formulován návrh modelu kompetencí pro profesní standard asistenta pedagoga. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Thesis "Teacher assistant competences" responds to growing number of teacher assistants in educational system and reflects still remaining ambiguities in delineating requirements on assistants' services and activities. The objective of thesis is on the basis of empirical findings define the basic competences of teacher assistant working in a regular basic school. In its theoretical part thesis works with legislative norms specifying the role of teacher assistant and with findings of relevant researches. The explorative part of thesis is based on qualitatively orientated methodology and processes data from eighty interviews realized with assistants, teachers, principals and pupils with special educational needs from twenty basic mainstream schools. Data in research were processed by classification, coding and schematization with using the form of framework analysis. From the research results author formulates the main outcome - suggested model of competences for teacher assistant professional standard. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)