Trendy ve vývoji zahraničních preprimárních a primárních škol
Progress in trends of foreign pre-primary and primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68345Identifiers
Study Information System: 132144
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Alternativní školy, školy hlavního proudu, školský systém, kurikulum, trend, proměnyKeywords (English)
Alternative schools, main stream schools, educational system, curriculum, trends, transformationTato diplomová práce se zabývá novými proudy alternativních škol v zahraničí, které se staly velmi oblíbenými v posledních letech. Tyto tři školy, které byly vybrány pro tuto práci, nejsou zatím známy v České republice. Diplomová práce seznamuje s těmito školami a navrhuje alternativní osvěžení myšlenkami těchto škol do škol tradičního proudu. První školou a prvním proudem alternativy jsou demokratické školy nebo také svobodné školy. Nejstarší demokratickou školou je Summerhill na východě Anglie. Druhým zajímavým proudem a školou je Te Whāriki z Nového Zélandu. Rámec se zabývá vzděláváním přes socio-kulturní kontext. Posledním zástupcem škol, kterým se diplomová práce bude zabývat, je škola Reggio Emilia, která pochází z Itálie, z myšlenek Lorise Malaguzziho. Diplomová práce se zabývá hlavními myšlenkami těchto tří alternativ, které se objevují v zahraničí a hlavně ve Velké Británii. Práce vyhodnocuje, v čem si jsou tyto alternativy podobné, s ohledem na to, že každá pochází z jiné země a vznikla za různých okolností. Práce by měla přispět k rozšíření do povědomí v České republice o dalších alternativách, které se ve světě rozvíjejí. Dále se práce věnuje myšlenkám, které by bylo užitečné použít ve školách hlavního proudu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This dissertation deals with new approaches of alternative schooling in foreign countries which recently became very popular. These three schools and approaches chosen for this dissertation are not known in Czech Republic yet. The dissertation presents these alternative schools and proposes alternative brushing up of the ideas to the maintain schools. The first school and the first approach of alternative is democratic school or also free school. The oldest democratic school is Summerhill in the east of England. The second interesting approach and school is Te Whāriki from New Zealand. The framework deals with education through socio-cultural context. The last representative of schooling which dissertation deals with will be Reggio Emillia, which is from Italy and based on ideas of Loris Malaguzzi. The dissertation applies to main philosophies of these three alternatives, which appears abroad and mainly in Great Britain. This piece of work evaluates similarities and differences of these alternative schools. According to from which country the concrete school comes from and circumstances influencing the origin. The dissertation should contribute to the extension to Czech awareness of more alternative schools that are developing in the world. Also the piece of work devotes to ideas which could be...