Hodnocení žáků na 1.stupni základní školy
Assessment of Pupils at Primary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68340Collections
- Kvalifikační práce [14370]
Author
Advisor
Referee
Tomková, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Školní hodnocení, motivační funkce hodnocení, sebepojetí, formativní hodnocení, klasifikace
Keywords (English)
School assessment, motivational function of assessment, self-understanding, formative assessment, classification
Tématem práce je hodnocení žáků na 1. stupni základní školy ve vztahu k motivaci učení. V teoretické části jsou popsány druhy a formy hodnocení, aspekty ovlivňující motivaci žáků. Praktická část se zabývá výzkumem, zda forma hodnocení má vliv na motivaci žáka. Zjištěné výsledky informují o tom, že motivace žáka je determinována na 1. stupni více výchovou a vztahem v rodině ke vzdělávání. Školní hodnocení není pro žáky zatěžující, je pro ně i jejich rodiče podstatné a žádoucí.
The present thesis focuses on assessment of pupils at primary school in relation to motivation for learning. The theoretical part describes kinds and forms of assessment and aspects influencing students' motivation. The practical part researches if a form of assessment influences student's motivation. Research results show that a student's motivation is determined by family influence and upbringing from which a student's attitude to education unreels. School assessment does not cause students any problems; it is important and desirable for them and their parents.