Individuální (domácí) vzdělávání a adaptace doma vzdělávaných dětí na školu
Homeschooling and adaptation of homeschooled children to school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67914Identifikátory
SIS: 133216
Katalog UK: 990017782520106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
26. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
individuální (domácí) vzdělávání, doma vzdělávané děti, adaptace na školu, adaptační problémy, inkluzivní prostředíKlíčová slova (anglicky)
homeschooling, homeschooled children, adaptation to school, problems with adaptation, inclusive environmentMATĚJKOVÁ, Jana. Individuální (domácí) vzdělávání a adaptace doma vzdělávaných dětí na školu. Praha, 2014. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky. Práce řeší problematiku individuálního (domácího) vzdělávání v České republice (s přihlédnutím k situaci v zahraničí). Podrobněji se věnuje jak jeho legislativnímu ukotvení v českém vzdělávacím systému, tak jeho konkrétní realizaci. Hlavním výzkumným cílem práce bylo zmapovat, jaké zkušenosti mají čeští učitelé s dětmi z individuálního (domácího) vzdělávání po jejich zařazení zpět do školy, s důrazem na možný přínos doma vzdělávaných dětí pro vznik inkluzivního prostředí v běžné škole. Sběr dat proběhl metodou dotazníkového šetření prostřednictvím nestandardizovaných polostrukturovaných dotazníků. Dotazníky byly vytvořeny podle výpovědí deseti dětí popisujících své zkušenosti s adaptací na školu po ukončení individuálního (domácího) vzdělávání (získaných v rámci pilotní studie) a podle publikace Bootha a Ainscowa Ukazatel inkluze (Rytmus o. s., 2007). Šetření se zúčastnilo jednačtyřicet českých pedagogů, kteří se během svého působení setkali s dětmi, jež absolvovaly minimálně dva roky individuálního (domácího) vzdělávání. Z šetření mj. vyplynulo, že téměř tři čtvrtiny zúčastněných učitelů u daných...
MATĚJKOVÁ, Jana. Homeschooling and adaptation of homeschooled children to school. Praha, 2014. Diploma Thesis. Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Special Education. The thesis is focused on homeschooling in the Czech Republic (considering the situation abroad). In detail, it deals with its position in the Czech education system based on legislation, as well as with its particular implementation. The aim of the research is to explore experience of Czech teachers with homeschooled children after their inclusion to school, emphasizing the possible benefit of homeschooled children as the source of inclusive environment in regular school. The data was collected through the method of non-standardized semi-structured interviews. These were created according to ten children describing own experience with adaptation to school after being homeschooled (received during the pilot study) and according to Booth and Ainscow's Ukazatel inkluze (Rytmus o. s., 2007). The research includes forty-one Czech teachers who experienced working with children homeschooled for at least two years. Besides other things, the survey shows that nearly three quarters of the participating teachers observed differences in these children, as opposed to the rest of the class, and more than a half noticed...
