Teoretická východiska a evaluace Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina
Theoretical background and evaluation Reuven Feuerstein Instrumental Enrichment
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67732Collections
- Kvalifikační práce [14370]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords
Keywords not foundTato rigorózní představuje, popisuje a diskutuje teoretická východiska programu Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina a nabízí výsledky kvaliexperimentální studie efektivity tohoto programu jako nástroje rozvoje kognitivních funkcí kulturně a sociálně znevýhodněných dětí. Instrumentální obohacování bylo původně navrženo tak, aby mohlo sloužit jako nástroj reedukace a nápravy kognitivních deficitů kulturně odlišných dětí a dospělých v poválečné Izraeli. Dnes se tento program používá prakticky na celém světě v rámci různých vzdělávacích kontextů. V této práci představíme Instrumentální obohacování především jako součást široké skupiny výzkumů a poznatků z oblasti "dovedností myslet a učit se" Empirická část práce prezentuje výsledky studie evaluace efektivity Instrumentálního obohacování jako nástroje pro zlepšení kognitivních schopností a dovedností myslet kulturně a sociálně znevýhodněných dětí v české základní škole ( dětí romských a dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí). Studie byla koncipována jako kvaziexperimentální, s důrazem na sledování rozdílů ve výkonech dětí experimentální (trénink s užitím Instrumentálního obohacování) a kontrolní skupiny ve vybraných testech testové baterie administrované před a po intervenci s užitím Instrumentálního obohacování. Baterie testů sestávala z úloh...
This thesis presents and discusses theoretical roots and background of Instrumental Enrichment. Reuven Feuerstein's Instrumental Enrichment was originally designed to overcome cognitive difficulties of culturally different children and adults in after second war Israel. Today this program is used all over the world in wide educational contexts. We introduce this program as a part of large body of research and knowledge in so called "thinking skills" domain too. This thesis also presents data from one year evaluation of this program as a tool for improving cognitive abilities and thinking skills of culturally and socially disadvantaged children in Czech primary school. Research design or our study refers to pilot (never published) evaluation study of Instrumental Enrichment in Czech Republic. It was prepared as a comparative, pre-post experimental design. We were interested in differences between experimental and control groups in performance on assessment battery before and after intervention. Assessment battery consisted of measures of cognitive abilities and IQ, school attainment tests and measures of self-esteem. For qualitative analyses we included diary of Instrumental Enrichment's lecturer and some tests from the assessment battery too. Data from both experimental (N=9, aged between 9 and 11) and...