Vzdělávání romských dětí na české škole aneb jak jsme na tom u nás v Náchodě
Romany children education in Czech school system and its realization in Náchod
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6761Identifiers
Study Information System: 121185
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Rom, dítě, vzdělávání, model, žák, prostředí, přístup, učitel, ulice, rodina, spolupráce, nedůvěra, předsudky, náprava, změnaKeywords (English)
Romany, child, education, model, pupil, environment, approach, teacher, street, family, co-operation, mistrust, preconceptions, rectification, changeNÁZEV: Vzdělávání romských dětí na české škole aneb jak jsme na tom u nás v Náchodě AUTOR: Jan Vajsar KATEDRA: Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT Diplomová práce je návrhem strategického modelu pro vzdělávání romských žáků na českých školách. Je koncipována pro učitele na prvním i druhém stupni základní školy. Naším cílem bylo vytvoření takového modelu práce s romskými žáky, který bude možné v různých modifikacích aplikovat na kterékoli základní škole v České republice, kde se vzdělávají kromě majority i romští žáci. Zaměřili jsme se na město Náchod, jehož stávající stav vzdělávání romských žáků nám poslouží, jako příklad toho s čím se můžeme setkat v mnoha dalších městech v České republice. Práce obsahuje řadu metodických návrhů, které jsou připravené tak, aby byly pro školy dobře a především jednoduše uchopitelné a bylo jimi možno řešit různé problémy, se kterými se učitelé vzdělávající romskou menšinu doposud potýkali a budou se s nimi setkávat i nadále. KLÍČOVÁ SLOVA: Rom, dítě, vzdělávání, model, žák, prostředí, přístup, učitel, ulice, rodina, spolupráce, nedůvěra, předsudky, náprava, změna
TITLE: Romany children education in Czech school system and its realization in Náchod AUTHOR: Jan Vajsar DEPRATMENT: Primary Education Department SUPERVISOR: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRACT This dissertation is a proposal of a strategical model for romany`s pupils education in Czech school system. This dissertation is conceived for primary and lower secondary schools teachers. Our goal was to make a model of the work with romany pupils which could be applied with some modifications for any basic schools where romany pupils are educated. It has been located to Náchod. It is a town where the current situation in education can be used as a good example for the similar educational problems we can observe in other towns of the Czech Republic. The dissertation includes many methodical suggestions which are designed for simple and useful practicing at schools. These suggestions should be used in order to solve various problems teachers still have and will probably have with Romany pupils. KEYWORDS: Romany, child, education, model, pupil, environment, approach, teacher, street, family, co-operation, mistrust, preconceptions, rectification, change