Divadlo fórum: možnosti praktického využití při práci s dětmi a mladistvými
Forum theatre: possible applications with children and youth
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67581Identifiers
Study Information System: 135821
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Divadlo Fórum, vztahy ve třídě, vývojová psychologie, téma, Joker, osobnostní a sociální výchova, primární prevence, klíčové kompetence, dramatická výchovaKeywords (English)
Forum Theatre, relationships in class, developmental psychology, theme, Joker, personal and social education, primary prevention, key competencies, dramaDiplomová práce se zabývá možnostmi využití dramatické techniky Divadlo fórum při práci s dětmi a mladistvými. Teoretická část práce je členěna na tři kapitoly a první z nich první představuje Divadlo fórum. Druhá přibližuje vznik a techniky Divadla utlačovaných, jehož důležitou součástí je zkoumaná technika. Třetí část poskytuje podrobný popis specifik Divadla fórum (dále DF) včetně jeho cílů, pravidel a zásad pro postavu Jokera. V své druhé části práce představuje vztah DF k systému vzdělávání v České republice, konkrétně se zabývá klíčovými kompetencemi, Osobnostní a sociální výchovou a Dramatickou výchovou a si klade za cíl zmapovat současný stav využívání Divadla fórum v praxi a to zejména ve školním prostředí. Konkrétně je zde popsáno za jakým účelem, kým a s jakým úspěchem se metoda aplikuje. Dále jsou zde porovnány aktuálně využívané varianty s původním teoretickým východiskem Augusta Boala, který byl koncipován pro práci s dospělými jedinci. Na základě této analýzy jsou pak prezentovány zásady, které by mohly pomoci při budoucích realizacích DF s dětmi a mladistvými. Klíčová slova: Divadlo Fórum, vztahy ve třídě, vývojová psychologie, téma, Joker, osobnostní a sociální výchova, primární prevence, dramatická výchova, klíčové kompetence, dramatická výchova
This diploma thesis deals with the possible applications of the dramatic method called Forum theatre in the work with children and teenagers. The theoretical part is divided in to three chapters and where the first chapter introduces Forum theatre. The second chapter describes the formation of the Theatre of the Oppressed concept, whose main technique is the examined method. The third part provides a detailed description of the method including the aims, rules a principles for the role of a Joker. The second part of the thesis examines the relationship of the method towards the educational system of the Czech Republic. Concretely it deals with the key competences, personal and social education a dramatic education. The aim of this thesis is to map the current state of the usage of the method, to determine who, whit what goals and with what susses uses the method. Than the original concept, developed by Augusto Boal for work with adults is confronted with the currently used variations of this method. Based on this analysis some principles, which might be used in the future practice are set. Key words: Forum Theatre, relationships in class, developmental psychology, theme, Joker, personal and social education, primary prevention,drama education, key competencies,