Práce s pomůckami v geometrii 1. st. ZŠ
Use of teaching aids in geometry of primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67565Identifiers
Study Information System: 118900
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Slezáková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
vyučovací pomůcka, poznávací proces v geometrii, žák 1. st. ZŠ, Montessori pomůcky, manipulativní aktivityKeywords (English)
teaching aid, learning process in geometry, primary school pupil, montessori aids, manipulative activitiesdiplomové práce: Tématem diplomové práce jsou učební pomůcky pro výuku geometrie na 1. stupni základní školy. Teoretická část představuje možné přínosy užívání učebních pomůcek v souvislosti s poznávacím procesem žáka a vzdělávacími cíli geometrie. Praktická část se zaměřuje na situaci ve školách. Představuje pomůcky, které jsou na školách používány, a způsob jejich využití. Vychází z dotazníkového šetření cíleného primárně na učitele 1. stupně ZŠ. Jedna samostatná kapitola je věnována pomůckám používaných v Montessori školách. Uvádí názvy jednotlivých pomůcek, způsob jejich využití a většinou i fotografii dané pomůcky. V poslední části diplomové práce jsou formulovány didaktické zásady pro práci s pomůckou v geometrii. Dále jsou uvedeny dva experimenty představu- jící možný způsob využívání pomůcek. Pomůcky v těchto experimentech splnily své funkce, jež jsou uvedeny v teoretické části, a jejich využití tedy bylo přínosné.
of the thesis:: The topic of the thesis are aids for teaching geometry at the primary school. The theoretical part presents the potential benefits of the teaching aids use in connection with the cognitive process of the pupil and the educational aims of geometry. The practical part focuses on the situation in schools, presents aids that are used, and how they are used. It is based on survey focused especially on primary school teachers. A separate chapter is devoted to aids which are used in Montessori schools. It features names of geometry aids and how they are used. In the last thesis part are formulated didactic principles for working with the teaching aids in geometry and two experiments showing possible aids usage. Aids in these experiments fulfill its purposes, which are mentioned in the theoretical part, and therefore their use has been beneficial.