Paměť věcí - odkazy minulosti a Výtvarná výchova
Memory of objects - Referencing the past in art education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67554Identifikátory
SIS: 119481
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Arbanová, Linda
Oponent práce
Kornatovský, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
14. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
minulost, současnost, čas, věc, zátiší, artefakt, škola, význam, hodnota, proměnaKlíčová slova (anglicky)
the past, present, time, object, artefact, school, significance, value, transformationPráce se zaměřuje na věci z dávné i nedávné minulosti jako na nositele vlastních vzpomínek a historie. Zabývá se proměnami v zobrazování a významu věcí z umělecko-historického hlediska na příkladu zátiší a tématu vanitas, symbolizujícího prchavost okamžiku a pomíjivost. Soustředí se nejen na předměty, ale také na jejich prostředí jako na zdroj inspirace kulturní paměti. Dává do souvislosti prostředky zobrazování věcí v současném výtvarném umění a aktuální tendence ve výtvarné výchově. Didaktická část reflektuje postoj žáků ve věku 14-15 let k věcem z dávné i nedávné minulosti a jejich hodnotě. Výtvarná část představuje kombinaci grafických tisků s fragmenty autorských fotografií, znázorňujícími útržky vzpomínek ve ztracených souvislostech z pohledu autorky.
In detaile, this projects focuses on object's far and near past and memories and brings their history into present exposition. Therefor the concept captures a new perception and observation of the importance of art history, using the still life art form and Vanitas theme and objects to symbolize the impermanence and transience time. However the main focus is not only on the objects themselves but also on their environment as a source of inspiration and cultural memory. This approach links the methods of displaying objects in the contemporary art with the current methods in art education. The didactic part reflects the attitude of pupils aged 14-15 to the objects from the distant and recent past and their values. As the result the artworks are a combination of graphic prints with fragments of photographs depicting snatches of memories, which has been moderately used as a hidden layer to properly reflect the author's perspective.