Prostor jako významotvorný činitel v literatuře pro děti a mládež
Space as a Meaning-Making Factor in Children's and Young Adult Literature
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67553Identifikátory
SIS: 134415
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klumparová, Štěpánka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
13. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
próza pro děti a mládež, literární prostor, literární topologie, literární analýza, literární interpretace, problematika lidské existenceKlíčová slova (anglicky)
children's and young adult literature, literary space, literary topology, literary analysis, literary interpretation, issue of human existenceDiplomová práce s názvem Prostor jako významotvorný činitel v literatuře pro děti a mládež se zabývá tvorbou a zobrazením literárního prostoru v intencionálních dílech literatury pro děti a mládež. Práce má charakter literárně analytický a literárně interpretační a opírá se o teoretická díla věnující se literárnímu prostoru. Je rozdělená do dvou částí, v první části je věnována pozornost teoretickému vymezení pojmu literární prostor, v druhé části jsou rozebírána literární díla nejprve zlatého kánonu světové literatury pro děti a mládež (Bratři Lví srdce Astrid Lindgrenové, Nekonečný příběh Michaela Endeho a Jako v zrcadle, jen v hádance Josteina Gaardera) a následně současné české literatury pro děti a mládež (Lenka a Nelka neboli AHA Daniely Fischerové, Spící město, Spící spravedlnost a Spící tajemství Martina Vopěnky a Soví zpěv Ivy Procházkové). V teoretické části je vymezen pojem literární prostor především z hlediska literární topologie. Při definování tohoto pojmu se autorka opírá o literární studie věnované literární topologii, a to především o statě Daniely Hodrové (Místa s Tajemstvím), Gastona Bachelarda (Poetika prostoru a Poetika snění), Zdeňka Hrbaty (Prostory, místa a jejich konfigurace v literárním díle in Na cestě ke smyslu) a publikaci Poetika míst: kapitoly z literární tematologie...
This master's thesis, titled "Space as a Meaning-Making Factor in Children's and Young Adult Literature", concentrates on building and projection of literary space in the literature specifically intended for children and young adults. It has literary analytical and literary interpretive character and is based on theoretical works on the topic of literary space. This thesis is divided into two parts. The first part covers the theoretical conception of literary space. The second part consists of examinations of literary works, first of the world's classics of children's and young adult literature (The Brothers Lionheart by Astrid Lindgren, The Neverending Story by Michael Ende, Through a Glass, Darkly by Jostein Gaarder) and then of the works of contemporary Czech children's and young adult literature Lenka a Nelka neboli AHA ('Lenka and Nelka or AHA') by Daniela Fischer, Spící město, Spící spravedlnost a Spící tajemství ('Sleeping City', 'Sleeping Justice', and 'Sleeping Secret') by Martin Vopěnka and Soví zpěv ('Owl's Song') by Iva Procházková. In the theoretical part, the conception of literary space is defined from the perspective of literary topology. The definition of this concept is based on literary studies on the topic of literary topology, mainly on the essays Místa s Tajemstvím ('Places...