Komparace hodnocení zaměstnanců jako personální činnosti ve školství a v ziskových organizacích
Comparison of Staff Evaluation As Part of Personnel Activities in Educational Institutions and Profit Organisations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67548Identifikátory
SIS: 114657
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tureckiová, Michaela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
13. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hodnocení zaměstnanců, personální činnosti, personální strategie, malé a střední podniky, management školy, standard učitele, hodnocení učitelůKlíčová slova (anglicky)
Staff Evaluation, Personnel Activities, Personnel Strategy, Small and Medium-sized Enterprises, School Management, Teachers' Standards, Teachers' EvaluationPráce se zabývá srovnáním systému hodnocení pracovníků v ziskové sféře a ve školství. V teoretické části je vyzdvižena úloha a význam personální práce pro naplňování cílů a strategií organizace a definovány základní pojmy z oblasti personální práce a hodnocení zaměstnanců. Popsány jsou zvláště funkce, cíle a metody hodnocení pracovníků, prostor je věnován i případným problémům při hodnocení. Jako zástupci pro následné porovnání byly zvoleny malý podnik a základní škola. Je vyjasněn rozdíl mezi posláním ziskového (podnikatelského) a veřejného sektoru, mezi cíli organizací v obou sektorech a základní kontext fungování obou organizací. U podniku je zájem mimo jiné soustředěn na vazbu personální práce a hodnocení zaměstnanců k naplnění finančních cílů podniku. V části týkající se škol je pozornost věnována způsobům řízení a vedení školy, specifikům povolání učitele a z nich vyplývajícím znakům personální práce ve škole a užívaným metodám hodnocení pedagogů. Výzkumná část práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu za využití metod rozhovoru a analýzy dokumentů. Jedná se o dvě případové studie hodnocení zaměstnanců v malém podniku a na základní škole. V rámci výsledků výzkumu byly popsány tendence, které do jisté míry korespondují se zjištěními popsanými v teoretické části práce. Mezi faktory,...
This paper deals with a comparison of the staff evaluation systems in the commercial sector and the education system. The theoretical part highlights the role and significance of personnel work for achieving goals and an organization's strategies, and defines the basic terms from the personnel and staff evaluation areas. It particularly focuses on the description of the functions, goals and methods of staff evaluation; potential problems arising from the evaluation have been covered as well. The small enterprise and the Czech primary school have been selected as representative subjects for the subsequent comparison. Further, the difference between the roles of the for-profit (business) sector and the public sector, between the organizations' goals in both sectors and the basic background of the workings of both organizations are explained. Regarding the enterprise, the focus is also on the context of personnel work and staff evaluation as a means of attaining the financial goals of the business. The section about schools deals with the methods of school management, the particularities of the teachers' profession and the resulting characteristics of personnel work at schools as well as the methods used for teachers' evaluation. The research part of the paper takes on the form of qualitative...