Kniha v rodině předškoláka
Book in the Preschooler's family
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67521Identifikátory
SIS: 132680
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
předškolní věk, kniha, četba, čtenářství, předčítáníKlíčová slova (anglicky)
pre-school age, book, reading1 Abstrakt: Diplomová práce se zabývá úlohou knihy v rodině předškoláka. Cílem teoretické části je vyzdvihnout důležitost práce s knihou s předškolním dítětem v rodině. Poukázat na význam knih, pozici dětské literatury v multimediálním světě, popis jednotlivých typů knížek, se kterými může dítě v tomto období přijít do styku a také požadavky na dětskou literaturu. Praktická část se věnuje interpretaci dat získaných výzkumem pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodičem dítěte předškolního věku. Šetření sleduje knihy v rodině ve třech oblastech: Kniha a vlastní dětství rodiče, Současná situace v dospělosti, Situace dnes s vlastním dítětem. Důraz je kladen zejména situaci s vlastním dítětem se zaměřením na práci s knihou jako výchovným a vzdělávacím prostředkem, zájem dítěte o knihy a čtení, výběr knihy dítětem i rodičem, návštěvu knihovny atd. Klíčová slova: předškolní věk, kniha, četba, čtenářství, předčítání
1 Abstract: This diploma thesis deals with the role of a book in a preschool child's family. The aim of the theoretical part is to point out the importance of a book reading to a pre-school child in a family and also to point out the importance of books, the position of children's literature in the multimedia world. The theoretical part also deals with the description of different kinds of books a child of this age may encounter and also with the demands on children's literature. Practical part deals with the interpretation of data gained through research lead in a form of half-structured interviews of a parent with a pre-school-age child. The survey observes books in a family in three areas: Book and the parent's own childhood, Current situation in adulthood and Current situation with the parent's own child. Emphasis is put especially on the situation with the parent's own child focused on the work with a book as a means of education, on the child's interest in books and reading, on the child's and parent's book choice and their library attendance. Key words: pre-school age, book, reading