Tvorba ilustrativních úloh ke Standardům pro základní vzdělávání v tematickém celku Organické sloučeniny
Creating Illustrative Excercises for Standards for Elementary Education in the Thematic Area of Organic Compounds
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67505Identifiers
Study Information System: 134423
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Beneš, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Standard, indikátor, ilustrativní úloha, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, očekávaný výstupKeywords (English)
Standard, indicatorr, illustrative task, framing educational program of primary education, expected outputTato diplomová práce se zabývá způsobem ověřování plnění očekávaných výstupů základního vzdělávání v tematickém celku Organická chemie. Na základě postupného vyhodnocování reformy českého školství vyplynul požadavek konkrétněji formulovat očekávané výstupy, což vyústilo v přípravu standardů základního vzdělávání. V teoretické části práce je zdůvodněna potřeba přípravy standardů pro přírodovědné předměty, dále je popsána metodika tvorby ilustrativních úloh pro tematický celek Organická chemie. V praktické části je popsán způsob ověřování navržených ilustrativních úloh, vyhodnocení výsledků ověřování i shrnutí názorů učitelů chemie na základních školách, kde bylo pilotní ověřování prováděno. Ze závěrů vyplývá pravděpodobná nutnost revize RVP ZV pro přírodovědné předměty i možnosti další práce v této oblasti - především tvorba dalších ilustrativních úloh.
This thesis is dealing with the way of verification of the fulfilment of expected outputs of primary education in the thematic unit of organic chemistry. Based on the gradual evaluation of the reform of the Czech educational system, requirements to formulate the outputs more specifically have emerged and led to the initiation of the primary education standards. In the theoretical section the need of the preparation of the standards for the natural science studies is justified, further the methodology of the illustrative tasks output for the thematic unit of organic chemistry is decribed. In the practical section the way of verification of suggested illustrative tasks is explained, as well as the evaluation of the results of the verification and resume of the comments of primary school teachers participating in the research. The conclusion presumably suggests the necessity of revision of the framing educational program (RVP) of primary education for the science subjects and also shows further work options in this sphere, namely creating other illustrative tasks.1