Žákovské atribuční tendence a instrumentalita učení
Pupils attributional tendencies and learning instrumentality
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67422Identifiers
Study Information System: 149603
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
atribuce, instrumentalita učení, důležitost cílů, motivaceKeywords (English)
attribution, learning instrumentality, goals importance, mottivationNÁZEV: Žákovské atribuční tendence a instrumentalita učení AUTOR: Mgr. Barbora Saitlová KATEDRA: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. ABSTRAKT: V disertační práci se zabýváme problematikou atribučních tendencí žáků základní a střední školy ve vztahu k životním cílům a vnímané instrumentalitě učení pro dosažení těchto cílů. Životní cíle využíváme jako prostor pro zkoumání obou proměnných. Kromě výše uvedených proměnných se zabýváme také dalšími faktory, které považujeme za důležité činitele v procesu realizace cílů - časovou perspektivou a volními charakteristikami studentů. Zajímaly nás také atribuční tendence po školním úspěchu a neúspěchu, ověření role vnitřní a ovlivnitelné atribuce z hlediska časové perspektivy či odlišnost konceptu instrumentality učení od časové perspektivy jedince. Jako stěžejní metodu jsme použili upravenou verzi Dotazníku důležitosti motivačních cílů a instrumentality De Voldera a Lense, který jsme doplnili o otázky týkající se atribučních tendencí. Dále jsme studentům zadávali upravenou verzi Dotazníku perspektivní orientace (Pavelková, 2002), Zimbardův dotazník časové orientace (Zimbardo, Boyd, 1999) a upravenou verzi Dotazníku volních vlastností (Kuhl, Fuhrmann, 1998). Výzkum ukázal, že atribuční strategie ani...
TITLE: Pupils attributional tendencies and learning instrumentality AUTHOR: Mgr. Barbora Saitlová DEPARTMENT: Charles University in Prague - Faculty of Education SUPERVISOR: Doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. ABSTRACT: In this dissertation we deal with an issue of pupils and students attribution in relation to life goals and perceived learning instrumentality for achieving these goals. We use life goals as an area for the two variables examination research. Besides the above mentioned variables we deal with another factors that we consider important in goals realization - future time perspective and students volitional characteristics, too. We were interested in school success and failure attribution, verification the role of internal and controllable attribution in terms of future time perspective or difference between the concept learning instrumentality and future time perspective. We used modified version of Inventory of motivational goals importance and learning instrumentality (De Volder, Lens, 1982) that we supplemented by questions about the attributional tendencies. Furthermore as a main method, we assigned students modified version of the Perspective orientation inventory (Pavelková, 2002), the Zimbardo time perspective inventory (Zimbardo, Boyd, 1999) and the Volitional components...