dc.creator | Dubská, Hana | |
dc.date.accessioned | 2021-05-20T15:02:17Z | |
dc.date.available | 2021-05-20T15:02:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/670 | |
dc.description.abstract | Práce se zabývá didaktickou a historickou analýzou dějepisných učebnic používaných během totalitního režimu na základních školách v Československé republice v letech 1948-1989. Cílem práce je sledovat vliv politické situace na pojetí a obsah výkladu antiky v učebnicích dějepisu. Teoretická část práce zahrnuje stručný politický vývoj a vývoj školství v Československu ve sledovaném období. Praktická část práce se věnuje samotné analýze a srovnání učebnic z období totality a současnosti s důrazem na didaktickou a obsahovou podobu. Během výzkumu jsem dospěla k závěru, že výkladové texty pod vlivem komunistické ideologie se více zabývají sociálními problémy v tehdejší společnosti a poukazují na její nerovnosti. Zároveň obsahují rozsáhlé informace zaměřené na problematiku otroků, zvláště jejich těžký život, či popisují proběhlá otrocká povstání. Nejvýraznější je toto pojetí v učebnicích vydaných v 50. letech 20. století. Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, základní škola, komunismus, Československo, vzdělávání, 20. století | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis focuses on didactic and historical analysis of history textbooks used during the Communist totalitarian regime at secondary schools in Czechoslovakia republic between 1948-1989. Goal of this thesis was to find out if there were any changes of historical events interpretation of Classical antiquity in consideration of political development in the country. The theoretical part consists of brief political development and development of education in Czechoslovakia in observed period. The practical part deals with the analysis and the comparison of textbooks from totalitarian and present era with emphasis on didactics and content. I concluded that interpretative texts influenced by the communist ideology were more focused on social problems in contemporary society. Textbooks were also focused on slavery issue, especially their hard life and described passed slave rebellions. This is most obvious in textbooks published in the 1950s. Keywords: history textbooks, antiquity, secondary school, communism, Czechoslovakia, education, 20th century | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | history textbooks | en_US |
dc.subject | antiquity | en_US |
dc.subject | secondary school | en_US |
dc.subject | communism | en_US |
dc.subject | Czechoslovakia | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | 20th century | en_US |
dc.subject | učebnice dějepisu | cs_CZ |
dc.subject | antika | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.subject | komunismus | cs_CZ |
dc.subject | Československo | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | 20. století | cs_CZ |
dc.title | Antika v učebnicích dějepisu pro základní školy 1948-1989 | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-07 | |
dc.description.department | Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 177281 | |
dc.title.translated | Antiquity in history textbooks for secondary schools 1948-1989 | en_US |
dc.identifier.aleph | 002102108 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - History | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - dějepis | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - dějepis | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - History | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá didaktickou a historickou analýzou dějepisných učebnic používaných během totalitního režimu na základních školách v Československé republice v letech 1948-1989. Cílem práce je sledovat vliv politické situace na pojetí a obsah výkladu antiky v učebnicích dějepisu. Teoretická část práce zahrnuje stručný politický vývoj a vývoj školství v Československu ve sledovaném období. Praktická část práce se věnuje samotné analýze a srovnání učebnic z období totality a současnosti s důrazem na didaktickou a obsahovou podobu. Během výzkumu jsem dospěla k závěru, že výkladové texty pod vlivem komunistické ideologie se více zabývají sociálními problémy v tehdejší společnosti a poukazují na její nerovnosti. Zároveň obsahují rozsáhlé informace zaměřené na problematiku otroků, zvláště jejich těžký život, či popisují proběhlá otrocká povstání. Nejvýraznější je toto pojetí v učebnicích vydaných v 50. letech 20. století. Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, základní škola, komunismus, Československo, vzdělávání, 20. století | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on didactic and historical analysis of history textbooks used during the Communist totalitarian regime at secondary schools in Czechoslovakia republic between 1948-1989. Goal of this thesis was to find out if there were any changes of historical events interpretation of Classical antiquity in consideration of political development in the country. The theoretical part consists of brief political development and development of education in Czechoslovakia in observed period. The practical part deals with the analysis and the comparison of textbooks from totalitarian and present era with emphasis on didactics and content. I concluded that interpretative texts influenced by the communist ideology were more focused on social problems in contemporary society. Textbooks were also focused on slavery issue, especially their hard life and described passed slave rebellions. This is most obvious in textbooks published in the 1950s. Keywords: history textbooks, antiquity, secondary school, communism, Czechoslovakia, education, 20th century | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990021021080106986 | |