Show simple item record

Conception of educational relation in philosophy of education and psychoanalysis. Socratic model
dc.contributor.advisorKučera, Miloš
dc.creatorMusil, Martin
dc.date.accessioned2017-05-27T00:47:22Z
dc.date.available2017-05-27T00:47:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66736
dc.description.abstractAutor se v práci se zabývá podobami pedagogického vztahu, jak je pojímán v různých druzích literatury. Jeho obecné definice a názory na to, jaké vztahy by měli učitelé se svými žáky budovat, jsou porovnávány s pojetím pedagogického vztahu, jak je vnímán filosofií výchovy a psychoanalýzou. Jako společný prvek nachází podmínku emočně nabitého vztahu mezi učitelem a žákem, názory na jeho podobu se ale liší. Filosofie výchovy poukazuje na antinomický charakter výchovy a vyzdvihuje termín erós, který vnímá jako hnací sílu pedagogického procesu. Psychoanalýza se zaměřuje na psychické aspekty pedagogického vztahu a varuje před bezprostředním sblížením učitele a žáka. Práce spočívá v analýze odborné a populární literatury, ve které je pedagogický vztah traktován, dále potom Platónova díla Symposion, ve kterém definuje sókratovský pedagogický vztah. klíčová slova: pedagogický vztah, filosofie výchovy, psychoanalýza, Sókratés, Symposioncs_CZ
dc.description.abstractThe author's main focus of this study are the different forms of educational relationships as found in various types of literature. His general definitions and views on what kind of relationships teachers should have with their students are compared with the concept of educational relationship as perceived by the philosophy of education and psychoanalysis. The common element here is the condition of emotionally charged relationships between teachers and students, although opinions on what such a relationship should look like vary. Philosophy of education points out the antinomic character of education and highlights the term eros, which is perceived as the driving force of the educational process. Psychoanalysis focuses on the psychological aspects of educational relationship and warns of immediate intimate bonding of teacher and student. The work is based on analysis of academic and popular literature in which the educational relationship is further analysed, and on the Socratic educational relationship as defined in works of Plato, specifically the Symposion. keywords: educational relationshiop, philosophy of education, psychoanalysis, Socrates, Symposionen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titlePojetí pedagogického vztahu ve filosofii výchovy a psychoanalýze. Sókratovský modelcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-05-18
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId122140
dc.title.translatedConception of educational relation in philosophy of education and psychoanalysis. Socratic modelen_US
dc.contributor.refereeKlusák, Miroslav
dc.identifier.aleph002000720
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csAutor se v práci se zabývá podobami pedagogického vztahu, jak je pojímán v různých druzích literatury. Jeho obecné definice a názory na to, jaké vztahy by měli učitelé se svými žáky budovat, jsou porovnávány s pojetím pedagogického vztahu, jak je vnímán filosofií výchovy a psychoanalýzou. Jako společný prvek nachází podmínku emočně nabitého vztahu mezi učitelem a žákem, názory na jeho podobu se ale liší. Filosofie výchovy poukazuje na antinomický charakter výchovy a vyzdvihuje termín erós, který vnímá jako hnací sílu pedagogického procesu. Psychoanalýza se zaměřuje na psychické aspekty pedagogického vztahu a varuje před bezprostředním sblížením učitele a žáka. Práce spočívá v analýze odborné a populární literatury, ve které je pedagogický vztah traktován, dále potom Platónova díla Symposion, ve kterém definuje sókratovský pedagogický vztah. klíčová slova: pedagogický vztah, filosofie výchovy, psychoanalýza, Sókratés, Symposioncs_CZ
uk.abstract.enThe author's main focus of this study are the different forms of educational relationships as found in various types of literature. His general definitions and views on what kind of relationships teachers should have with their students are compared with the concept of educational relationship as perceived by the philosophy of education and psychoanalysis. The common element here is the condition of emotionally charged relationships between teachers and students, although opinions on what such a relationship should look like vary. Philosophy of education points out the antinomic character of education and highlights the term eros, which is perceived as the driving force of the educational process. Psychoanalysis focuses on the psychological aspects of educational relationship and warns of immediate intimate bonding of teacher and student. The work is based on analysis of academic and popular literature in which the educational relationship is further analysed, and on the Socratic educational relationship as defined in works of Plato, specifically the Symposion. keywords: educational relationshiop, philosophy of education, psychoanalysis, Socrates, Symposionen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990020007200106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV