dc.contributor.advisor | Kučera, Miloš | |
dc.creator | Musil, Martin | |
dc.date.accessioned | 2017-05-27T00:47:22Z | |
dc.date.available | 2017-05-27T00:47:22Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/66736 | |
dc.description.abstract | Autor se v práci se zabývá podobami pedagogického vztahu, jak je pojímán v různých druzích literatury. Jeho obecné definice a názory na to, jaké vztahy by měli učitelé se svými žáky budovat, jsou porovnávány s pojetím pedagogického vztahu, jak je vnímán filosofií výchovy a psychoanalýzou. Jako společný prvek nachází podmínku emočně nabitého vztahu mezi učitelem a žákem, názory na jeho podobu se ale liší. Filosofie výchovy poukazuje na antinomický charakter výchovy a vyzdvihuje termín erós, který vnímá jako hnací sílu pedagogického procesu. Psychoanalýza se zaměřuje na psychické aspekty pedagogického vztahu a varuje před bezprostředním sblížením učitele a žáka. Práce spočívá v analýze odborné a populární literatury, ve které je pedagogický vztah traktován, dále potom Platónova díla Symposion, ve kterém definuje sókratovský pedagogický vztah. klíčová slova: pedagogický vztah, filosofie výchovy, psychoanalýza, Sókratés, Symposion | cs_CZ |
dc.description.abstract | The author's main focus of this study are the different forms of educational relationships as found in various types of literature. His general definitions and views on what kind of relationships teachers should have with their students are compared with the concept of educational relationship as perceived by the philosophy of education and psychoanalysis. The common element here is the condition of emotionally charged relationships between teachers and students, although opinions on what such a relationship should look like vary. Philosophy of education points out the antinomic character of education and highlights the term eros, which is perceived as the driving force of the educational process. Psychoanalysis focuses on the psychological aspects of educational relationship and warns of immediate intimate bonding of teacher and student. The work is based on analysis of academic and popular literature in which the educational relationship is further analysed, and on the Socratic educational relationship as defined in works of Plato, specifically the Symposion. keywords: educational relationshiop, philosophy of education, psychoanalysis, Socrates, Symposion | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Pojetí pedagogického vztahu ve filosofii výchovy a psychoanalýze. Sókratovský model | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-05-18 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 122140 | |
dc.title.translated | Conception of educational relation in philosophy of education and psychoanalysis. Socratic model | en_US |
dc.contributor.referee | Klusák, Miroslav | |
dc.identifier.aleph | 002000720 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Autor se v práci se zabývá podobami pedagogického vztahu, jak je pojímán v různých druzích literatury. Jeho obecné definice a názory na to, jaké vztahy by měli učitelé se svými žáky budovat, jsou porovnávány s pojetím pedagogického vztahu, jak je vnímán filosofií výchovy a psychoanalýzou. Jako společný prvek nachází podmínku emočně nabitého vztahu mezi učitelem a žákem, názory na jeho podobu se ale liší. Filosofie výchovy poukazuje na antinomický charakter výchovy a vyzdvihuje termín erós, který vnímá jako hnací sílu pedagogického procesu. Psychoanalýza se zaměřuje na psychické aspekty pedagogického vztahu a varuje před bezprostředním sblížením učitele a žáka. Práce spočívá v analýze odborné a populární literatury, ve které je pedagogický vztah traktován, dále potom Platónova díla Symposion, ve kterém definuje sókratovský pedagogický vztah. klíčová slova: pedagogický vztah, filosofie výchovy, psychoanalýza, Sókratés, Symposion | cs_CZ |
uk.abstract.en | The author's main focus of this study are the different forms of educational relationships as found in various types of literature. His general definitions and views on what kind of relationships teachers should have with their students are compared with the concept of educational relationship as perceived by the philosophy of education and psychoanalysis. The common element here is the condition of emotionally charged relationships between teachers and students, although opinions on what such a relationship should look like vary. Philosophy of education points out the antinomic character of education and highlights the term eros, which is perceived as the driving force of the educational process. Psychoanalysis focuses on the psychological aspects of educational relationship and warns of immediate intimate bonding of teacher and student. The work is based on analysis of academic and popular literature in which the educational relationship is further analysed, and on the Socratic educational relationship as defined in works of Plato, specifically the Symposion. keywords: educational relationshiop, philosophy of education, psychoanalysis, Socrates, Symposion | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020007200106986 | |