Volná a řízená hra a činnosti v předškolním vzdělávání z hlediska učitelek
Free and controlled game and activities in pre-school education in terms of teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66734Identifiers
Study Information System: 164177
CU Caralogue: 990020025690106986
Collections
- Kvalifikační práce [19969]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
hra, volná hra, řízená hra, činnosti, učitelky, děti předškolního věku, mateřská školaKeywords (English)
game, free game, controlled game, activities, teachers, preschool children, nursery schoolDiplomová práce se zabývá volnou a řízenou hrou a činnostmi v předškolním vzdělávání z hlediska učitelek. Je zaměřena především na hru dětí předškolního věku, hře děti věnují nejvíce času a je pro ně nejvýznamnější činností z hlediska rozvoje celé jejich osobnosti. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu hra, podstatu hry a vztah a význam hry dětí předškolního věku. Dále je zaměřena na volnou a řízenou hru a činnosti, jejich poměr a na hru z hlediska učitelek. Praktická část je zaměřena na roli učitelek ve volné a řízené hře a činnostech dětí v mateřské škole prostřednictvím pozorování. Během pozorování se zaměřuji na popis činností dětí, činností a přístupy učitelek k volné a řízené hře a činnostem a k dětem. Výsledkem je poukázat na významnou roli volné a řízené hry v životě dítěte předškolního věku a zejména přístupu učitelek a jejich role ve volné a řízené hře dětí. Klíčová slova: hra, volná hra, řízená hra, činnosti, učitelky, děti předškolního věku, mateřská škola,
This thesis deals with free and controlled play activities in preschool education in terms of teachers. It focuses primarily on the game preschool children playing children spend most of their time is their most important activities for the advancement of their entire personality. The theoretical part is focused on defining the concept of game play and substance of the relationship and the importance of play of preschool children. It is focused on free and controlled the game and activities, and their ratio to the game in terms of teachers. The practical part is focused on the importance of teachers in the free and controlled the game and activities for children in kindergarten through observation. During the observation is focused on the description of children's activities, actions and attitudes of teachers towards free and controlled the game and activities, and children. The result is to highlight the important role of free and controlled the game in the life of preschool age, and especially access to teachers and their role in the open and controlled by children playing. Key words: game, free game, controlled game, activities, teachers, preschool children, nursery school