Znalosti a pojetí sociálních jevů u českých předškoláků
Understanding of Society by Czech Pre-school Children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66694Identifiers
Study Information System: 150319
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětská pojetí, člověk a společnost, konstruktivismusKeywords (English)
Children's Understanding, Social Studies, ConstructivismNÁZEV: Znalosti a pojetí sociálních jevů u českých předškoláků AUTOR: Nikol Tomášková KATEDRA: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání VEDOUCÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. ABSTRAKT: Potřeba společnosti učit finanční gramotnosti už předškolní děti se stává stále aktuálnější. Vzhledem k tomu, že vznikají různé metodiky pojednávající toto téma, považujeme za nezbytné, aby praktickému užívání těchto příruček v české mateřské škole předcházelo prozkoumání dětských pojetí socioekonomických fenoménů souvisejících s finanční gramotností. V rámci této práce zkoumáme pojetí jevů, jakými jsou povolání, zaměstnání a finanční toky s nimi spojené, pojetí chudoby a bohatství u předškolních dětí. V teoretickém rámci se opíráme o některé principy konstruktivistických teorií výchovy a vzdělávání s ohledem na rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání. Pro potřeby této práce jsou také stěžejní některé myšlenky J. Piageta a L. S. Vygotského, zejména pak ty, které pojednávají o myšlení a myšlenkových procesech dětí. K zjištění zmíněných dětských pojetí využíváme jako výzkumnou metodu hloubkový polostrukturovaný rozhovor. V rozhovorech se snažíme zjistit nejen, jaké jsou poznatky o vybraných socioekonomických u oslovených předškoláků, ale také jakým způsobem o daných jevech přemýšlí, zkoumáme jejich...
TITLE: Understanding of Society by Czech Pre-school Children AUTHOR: Nikol Tomášková DEPARTMENT: Institute for Research and Development of Education SUPERVISOR: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. ABSTRACT: The society's need to teach financial literacy to children of as early as pre-school age is ever increasing. Since there is number of methodologies currently being developed on this topic, the author considers crucial to explore a child's conception of socioeconomic phenomena associated with financial literacy before these guidelines are introduced in Czech nursery schools for practical use. In this thesis pre-school children's perception of such phenomena as profession, employment and associated financial flows, as well as the concept of poverty and wealth are being examined. Theoretical basis of this research uses certain principles of the constructivist model of development and education within the general framework of pre- school education. Our work has been also influenced by the ideas of J. Piaget and L. S. Vygotsky, in particular by those on children's thinking and thought processes. As a method to examine the above mentioned perceptions of children, an in-depth clinical interview has been used. The interview aimed to explore not only what knowledge of the selected socioeconomic phenomena the respondents...