Logopedická terapie u dětí s vývojovou dysartrií
Speech therapy of children with developmental dysarthry
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66231Identifiers
Study Information System: 147288
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dysartrie, vývojová dysartrie, logopedická terapie, Bobath koncept, Vojtova metoda, orofaciální regulační terapie, orofaciální stimulace, myofunkční terapieKeywords (English)
Dysarthria, developmental dysarthria, speech therapy, Bobath koncept, Vojta therapy, orofacial regulation therapy, orofacial stimulation, myo therapyDiplomová práce "Logopedická terapie u dětí s vývojovou dysartrií" se zabývá vývojovou dysartrií a konkrétními terapeutickými metodami, které lze využívat v rámci logopedické péče u dětí s touto narušenou komunikační schopností. Součástí práce je kompletní terminologické vymezení dysartrie od etiologie, klasifikace, diagnostiky až po detailní zpracování terapeutických metod. Práce obsahuje i doplňkové metody, které přispívají k celkovému rozvoji dítěte a pozitivně tak působí na rozvoj řeči. Hlavním cílem je představení možných terapeutických metod a následně zanalyzovat četnost jejich využití v logopedické praxi. Tato diplomová práce může sloužit jako inspirace pro logopedy, kteří povedou terapii s dětmi s vývojovou dysartrií.
This thesis "Speech Therapy of Children with Developmental Dysarthria" deals with dysarthria and specific therapeutic methods that can be used in the context of speech therapy for children with this specific type of communication disorder. Part of the thesis includes the complete terminological definition of dysarthria etiology, its classification, its diagnosis and a detailed treatment of therapeutic methods. This thesis also includes supplemental methods, which is important for good child developmental and positively influences child speech. The main objective is to introduce potential therapeutic methods and subsequently analyze the frequency of their use in speech therapy. This thesis can be used as inspiration for speech therapists, who will lead therapy with children who have dysarthria.